Juuli Niemi: Tara

Tara

Ole sinä pienempi, niin minä olen isompi kuin koko taivas.

Juuli Niemen vuonna 2003 ilmestynyt esikoisteos Tara kertoo sisarusten tarinan kulkien jossain runon ja proosan rajamailla. Tosin siihen maahan ei kannata enää edes yrittää piirtää rajaa.

Tara ja Irina ovat siskoja ja Taran mielestä myös kaksosia, vaikka ikäeroa onkin vajaat kolme vuotta. Tarina kertoo kasvusta, lapsista aikuisten maailmassa ja ennen kaikkea sisarusten välisestä suhteesta, rakkaudestakin.

Tarina on kiehtovalla tavalla vangitseva ja jää surumielisen kauniin kielensäkin ansiosta mieleen. Vastapainona on keveämpiäkin kohtia. Taran ja Bastianin yhteisten hetkien kuvaus kulkee herkullisesti lasten ja aikuisten maailmoissa poukkoillen.

Kirja alkaa ja loppuu samaan paikkaan, rantakalliolle. Välissä ehtii tapahtua paljon, aiheet vaihtelevat, mutta yksittäisiä runoja ei kannata alkaa erotella. Lopussa herää ajatus, että sisarukset ovat kasvaneet ulos lapsuudestaan, mutta eivät koettelemusten jälkeenkään toisistaan.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »