Saara Kesävuori: Tarkasti vartioitu

Kaarlo Karemaa on mielentilatutkimuksessa syrjäisessä Nervus-sairaalassa, jossa on muitakin väkivaltaisia vankeja sekä muistisairaita vanhuksia lukkojen takana turvassa ja toki hoidettavanakin. Tosin hoito on lopulta varsin erikoista… Kun Kaarlo saa välitettyä viestinsä julmaan tapaansa Senta-siskolleen Kreikkaan, on jo ehtinyt tapahtua todella paljon.

Miksi majuri Holman vanhemmat haluavat hänet Ateenaan etsimään taloudenhoitajan poikaa? Taloudenhoitajan, joka asustaa upeassa huvilassa vararikon tehneen apteekkarimiehensä kanssa? Miten tähän liittyy eräs suomalainen psykiatrian alan ammattilainen ja hänen mukanaan matkaava teini-ikäinen, oudohko nuori tyttö? Kun mukaan vielä liittyy sairaalassa työskennellyt psykiatri sekä hänen Kreikassa työskentelevä kumppaninsa, on soppa valmis – mutta nautitaanko siitä?

Tekijän jännäri on itsenäinen jatko romaanille Saarroksissa eli kirjat voi hyvin lukea erillisinä. Tämän opuksen tapahtumat keskittyvät Suomen itärajan lähellä sijaitsevaan Nervus-sairaalaan ja sen outoihin menetelmiin sekä Kreikan tapahtumiin, jotka ovat melkoisen todenoloisia ja ajankohtaisia laittomine maahanmuuttajineen, huumekauppoineen, lakkoineen sekä epävakaine taloudellisine tilanteineen. Kirjoittaja kuljettajaa paria-kolmea eri juonta taitavasti mukana aina katkeraan loppuun asti. Silti voi tietysti jäädä epäilemään, mitä kaikkea jäikään jälleen kertomatta.

Itse pidin tästä, varsinkin luettuani jo aikaisemmin samojen henkilöiden kohtaloista. Kerronta on raadollista ja elävää, rujoakin eli kaunista tästä ei välttämättä saa aikaiseksi. Ihmiset ja tapahtumat ovat julmia; näin on tosielämässäkin eikä kuolema ylenkatso ketään. Mikäli et vieroksu rumiakaan kertomuksia kotimaan vanhustenhoidosta tai Etelä-Euroopan sivukujien vähemmän maalauksellisesta elämästä sekä laittomasti maahan pyrkivien ihmisten hyväksikäytöstä, tämä on ehdottomasti suositeltavaa luettavaa. Hyvä kuvaus kostosta ja sen psykologisista ulottuvuuksista, Kreikan nykytilasta sekä kotimaankin ongelmista. Jään itse odottamaan mahdollista jatkoa, sillä tekijä on osoittanut selkeästi kykynsä ajankohtaisen jännityksen hyvänä tulkitsijana.