Kari Lumikero: Tätä en vielä kertonut : Uutismiehen tilinpäätös

Tätä en vielä kertonut : Uutismiehen tilinpäätös

Tornion pojasta Kari Lumikerosta (s.1945) ja hänen soraisesta äänestään kun olen aina pitänyt, oli mielenkiintoista lukea miestä ilman ääntä. Ja kas kummaa: äänen sävy kuului tekstin lomassa!

Aloitettiin maailman matkat Huippuvuorilta, jossa Pohjoismaiden ulkoministerit kokoontuivat, ja pääteltiin matkat Thaimaan lintuinfluenssajuhliin sekä Salora-salaisuuksiin Swazimaassa eli nykyisessä Eswatinissa. Aikajänne kirjassa on se vajaa puolivuosisataa, minkä ajan Lumikero maailmalla matkasi. Tätä en vielä kertonut on mielenkiintoinen jatkorutistus vuosi sitten ilmestyneeseen Uutismies-kirjaan.

Ruotsi, Saksa ja Unkari ovat, asuinmaina, Lumikerolle tutuimmat maat ja niistä riittää eniten perusteltuja juttuja. EU:lla on edelleen Itäblokin maiden kanssa omat korruptio- ja diktatuuriongelmansa. Niistäkin politikoi Lumikero. Myös Ruotsin ja Suomen puolustuskyky askarruttaa, niillä kun kuitenkin on yhteinen uhkaaja, se Häkämiehen Yhdysvalloissa toistama.

Inhimillisyys on aina ollut Lumikeron vahvuus raporteissaan. Nyt jutut lähentyvät vielä lisää päästessämme lukijoina noiden raporttien tausta-asioihin, siihen millaisissa olosuhteissa ne ovat syntyneet ja mitä miehen päässä liikkui niitä tehdessään. Välillä meni mieli vakavaksi, välillä läheiseksi ja hauskaksi, milloin mitenkin aina tilaisuuden mukaan: Norjan kahden suomalaissukeltajan luolaonnettomuus, Ruotsin Silvian tapaaminen, itäsaksalaisen entisen huippu-uimattaren möreä-äänisyys, Kirkkopellon paskanheitto jne. toimittajan muisteluissa saavat omanlaisensa jälkisävyn, jos hajunkin.

Korona-ajan tappoajankulukirjoitusta Lumikerolta meille lukijoille, jotka tämän tautipirulaisen kynsissä yhä ja aina vaan kamppailemme. Mielenkiintoista ja leppoisanrentoa. Terapeuttistakin.

Tämä tieto tosin hätkäytti koronarokotuksen kehittämisessä, ei presidentti Trumpin ihmeparantuminen, vaan tuo aborttisikiöiden käyttö:

“Hän virkosi kuitenkin ihmeen nopeasti rokotteen avulla, jonka kehittämiseen oli ilmeisesti käytetty abortoituja sikiöitä – hoidolla, jota presidentti oli jyrkästi vastustanut abortinvastaisten kannattajaryhmiensä äänten houkuttelemiseksi.”

hikkaj