Kari Lumikero: Uutismies

”Millainen onni minulla on käynyt”, Kari Lumikero toteaa. Lumikero on tunnettu toimittaja, joka on kiertänyt maailmaa raportoidakseen meille uutisista. Hänen elämäkertansa Uutismies on vakavista aiheistaan huolimatta positiivinen ja hyväntuulinen.

Kari Lumikero työskenteli radiotoimittajana Ruotsissa viisitoista vuotta, jonka jälkeen hän siirtyi pienen mutkan kautta MTV:n palvelukseen. Hänen kasvonsa ja äänensä ovat monille tutut. Elämäkerrassaan hän kuvaa työtään ja kertoo laajalti omaa sydäntään lähellä olevista aiheista: ruotsinsuomalaisuudesta, Olof Palmen murhasta, Estoniasta ja videojournalismista. Lumikero on ammatissaan alati utelias ja jopa hieman huoleton, ja vaikka hän joutuu vaarallisiin tilanteisiin, kaikesta selviydytään. Uutismiehen lopussa kirjan tunnelma muuttuu synkemmäksi, kun Lumikero kertoo kokemuksistaan Aasian vuoden 2004 tsunamin tuhoja kuvatessaan. Työtehtävä oli raskas jopa kokeneelle toimittajalle.

Päällimmäisenä Kari Lumikeron muistelmista jää mieleen kirjoittajan positiivisuus, uteliaisuus ja ennakkoluuttomuus. Vaikka Lumikero on nähnyt ihmisen pahimman puolen, hän ei ole antanut sen tehdä itseään kyyniseksi. ”Haluan lopulta uskoa hyvän voittoon.”