Kjell Östberg: Olof Palme 1927–1986 : Valtiomies ja humanisti

Ensimmäinen kattava elämäkerta vihatusta ja pidetystä ruotsalaisesta huippupoliitikosta. Helmikuun 28. päivänä vuonna 1986 vasta 59-vuotias Olof Palme ammutaan Tukholman Sveavägenin ja Tunnelgatanin kulmassa. Ruotsalaiset menettävät voimakastahtoisen pääministerinsä, joka kuului aikansa tunnetuimpiin ja kiistellyimpiin poliittisiin vaikuttajiin.

Kirjassa seurataan Olof Palmen tietä lapsuudesta asti aina Ruotsin politiikan huipulle. Yllättävä tieto on muun muassa Palmen suvun hyvät yhteydet Suomeen sekä suvun aikaisempi, kiinnostava historia — ainakin itselleni tämä oli uutta tietoa. Palmen noususta politiikkaan kerrotaan toki myös. Matkan varrella Palme tulee tunnetuksi muun muassa kansallisten vapautusliikkeiden tukijana, tiukkana Vietnamin sodan kriitikkona sekä Ruotsin sosialidemokraattisen puolueen vahvana johtajana. Hänen voimakas sosiaalipolitiikkansa ja kriittinen otteensa ulkopolitiikkaan eivät miellyttäneet kaikkia.

Kirjan lopussa päädytään analysoimaan myös pääministerin murhaa, mahdollisia syyllisiä, tehtyjä virheitä sekä epäilyjä. Murhaa ei ole vieläkään ratkaistu, mutta se on antanut materiaalia lukuisiin dekkareihin ja romaaneihin. Edelleen keskustellaan myös siitä, oliko Palmen murhan takana rivi johtavia poliitikkoja ja kansallisesta turvallisuudesta vastaavat tahot. Murha ei todellakaan vanhene koskaan ja ainakin itse toivoisin syyllisten lopulta tulevan tuomituiksi.

Kirja on tarkkanäköinen analyysi jämäkästä johtajasta, jonka ääntä kuunneltiin myös Ruotsin rajojen ulkopuolella. Kirjoittaja tuo kirjassa esiin kokonaisvaltaisen kuvan Olof Palmesta, jonka elämästä tuli tasapainoilua poliittisen vallan ja moraalin ytimessä. Toisaalta voi myös kysyä, loppuiko ns. Ruotsin malli Palmen murhaan.

Itse pidin tästä elämäkerrasta, tämä on erinomaisen luettava ja selkeä kirja, joka ei sorru hymistelyihin eikä liikaan poliittiseen kerrontatapaan. Ensimmäinen suomennettu elämäkerta miehestä, jota suomalaisetkaan eivät unohda. Suosittelen kaikille elämäkertojen ystäville, poliittisesta historiasta kiinnostuneille sekä tietysti Palmesta itsestään pitäneille. Kirja on myös erinomainen lahjakirja – paljon hyvää ja selkeää luettavaa yksissä kansissa on aina mainio juttu!

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 278 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!