Aimée de Jongh: Taxi! : Stories from the Back Seat

Olen lukenut viime vuosina vaikka minkälaisia sarjakuvamuistelmia, mutta mitä tulee aiheen omaperäisyyteen niin Taxi! taitaa viedä voiton kaikista. Muistelma nimittäin todellakin rajautuu hyvin pieneen ja ahtaaseen tilaan – taksin takapenkille. Tarkalleen ottaen sarjakuva kertoo neljästä eri taksimatkasta vuosina 2014-2018 Los Angelesissa, Jakartassa, Pariisissa ja Washingtonissa. Kaipa se kertoo jotain Aimée de Jonghin kertojan kyvyistä, että näinkin rajatusta aiheesta saadaan kudottua mitä mainiointa sarjakuvaa, jolla on myös kokoaan laajempi sanoma.

Taksimatkojen taustalla on de Jonghin työ sarjakuvataiteilijana ja animaattorina, johon kuuluu jatkuva matkustaminen alan festivaaleille. Duuni ei ole kuitenkaan se tämän sarjakuvan pihvi, vaan yllättävät ihmisten väliset kohtaamiset. Toisin kuin aluksi luulin, Taxi! ei kuitenkaan koostu neljästä erillisestä tarinasta vaan eri taksimatkat on kudottu yhdeksi ja samaksi kertomukseksi. Tässä tulee esiin de Jonghin kokemus animaattorina – näin luulen – sillä tapa, jolla hän pyörittelee näitä neljää eri kertomusta kohtauksesta toiseen vaihdellen, on toteutukseltaan uskomattoman elokuvallinen.

De Jongh onnistuu erinomaisesti tavoittamaan sen syvästi inhimillisen hetken, kun tapaat uuden ihmisen, saat hänestä jonkinlaisen ensivaikutelman, mutta sitten kohtaaminen saakin aivan uudenlaisen käänteen, joka täysin muuttaa käsityksesi kyseisestä henkilöstä. Ehkäpä muistelman kohtaamisten voisi ajatella olevan sitäkin merkityksellisempiä, koska de Jonghin kohtaamat ihmiset ovat nimenomaan taksikuskeja. Palvelualan ihmisiin tulee ehkä liiankin helposti suhtauduttua puhtaasti utilitaristisesti, jolloin heitä ei kohdata niinkään kanssaihmisinä kuin palveluntarjoajina ja silloin kahden ihmisen kohtaaminen saa helposti mekaanisia sävyjä. Muistelman kohtaamisissa on siis sitäkin kautta yllättävä elementti, tietynlainen raja ylittyy ja kyse ei ole enää asiakkaasta ja yrittäjästä vaan vain kahdesta ihmisestä.

Siitäkin huolimatta sarjakuva on myös mitä suurin kunnianosoitus taksiyrittäjille ja heidän ammattitaidolleen. De Jongh tekeekin selväksi, että Uber-kuskin kyytiin häntä ei saa. Tässä onkin muuten hyvä vinkki. Jos satut tuntemaan taksikuskin, joka harrastaa sarjakuvia, niin tätä parempaa lahjaideaa ei taatusti vastaan tule! Taxi! : Stories from the Back Seat on kaiken kaikkiaan upeasti kerrottu, syvästi inhimillinen pieni muistelma, jota suosittelen ehdottomasti sarjakuvien ystäville.

De Jonghin keskusteluyritykset eivät oikein ota tuulta alleen.