Pirkko Harainen ja Leena Lumme: Tekemistä riittää, Emma

Tekemistä riittää Emma

Tekemistä riittää, Emma on kymmenes kirja pikkutyttö Emmasta kertovassa sarjassa. Tämä oli kuitenkin vasta ensimmäinen, jonka luin itse ja ainakin tällä perusteella sarja näyttää hyvältä. Emma on pikkuveljensä ja isänsä kanssa kotona. He ihmettelevät, miksei isä käy enää töissä. Hän on jäänyt työttömäksi. He miettivät naapurin pojan kanssa yhdessä lasten omia toiveammatteja.

Tarina sopii yhdessä luettavaksi eri-ikäisten lasten kanssa. Kirjan loppuun on koottu ksysymyksiä, joiden avulla kirjan sanomaa voidaan miettiä. Ne ovat hyviä yhdessä aikuisen kanssa käsiteltäväksi. Jos joku haluaa miettiä lapsen kanssa työttömyyttä tai lapsi on kiinnostunut eri ammateista, niin kirja on silloin hyvä valinta. Toisaalta sen voi lukea myös muuten vaan, ettei omakohtaista kokemusta asiasta tarvitse ennestään olla.

Kirjassa on Leena Lumpeen kuvitus ja tykkään itse kuvien tyylistä.