Leena Lumme ja Mika Waltari: Kiinalainen kissa

Mika Waltari julkaisi vuonna 1932 satukirjan Kiinalainen kissa ja muita satuja. Siitä on irrotettu nimisatu omaksi kirjakseen. En ollut aikaisemmin tiennyt, että Waltari on tehnyt myös satuja.

Nimensä mukaisesti sadun päähenkilönä on kissa. Utelias ja rohkea kissanpentu elää Kiinassa perheineen. Hän kuulee Kiinan muurilla ihmisiltä tarinoita Euroopasta ja Pariisista. Hän päättää lähteä sinne ja pääseekin laivamatkalle mukaan, mutta sitten joutuu matkan aikana tappelemaan paljon ilkeitten laivarottien kanssa.

Pidän kissoista ja pidin siis myös tästä tarinasta. Satu on kestänyt aikaa hyvin: se on melko ajaton ja sopii siksi hyvin myös nykylukijoille. Leena Lumpeen kuvitus kirjassa on hyvä: värikäs ja satukirjan tyyliin sopiva. Koska kirjassa on aika paljon tekstiä, suosittelen sitä erityisesti iltasatulukemiseksi.

1. Minäkin pidin tästä, vaikka en kissaihminen olekaan.