Joanne Harris: The Gospel of Loki

Joanne Harrisin vielä suomentamaton teos The Gospel of Loki kertoo Asgårdin taruston Lokin näkökulmasta. Loki on kujeilun jumala ja pistää Asgårdin aivan sekaisin, kuin kunnon paha poika konsanaan. Valitettavasti muut jumalat ovat hieman huumorintajutonta porukkaa.

Harris on uskollinen tarustolle ja näin ollen kirjassa edetään sattumus kerrallaan ja hivenen ilman juonta. Riimujen sinkoaminen ja langettaminen on melkein mekaanista. Loki itse on kuitenkin mahtava hahmo, joka luo kaaosta omaksi ilokseen ja välillä kostoksi. Loki on älykäs ja jopa hauska, mikä tekee hänen ilosanomastaan lukemisen arvoisen.

The Gospel of Loki on kirja hieman erilaisille fantasiakirjafanaatikoille, eli niille jotka ovat kiinnostuneet mytologioista ihan muuten vaan tai sitten Marvelin ja Avengersin innoittamana.

Paula