Katherine Applegate: The One and Only Ivan

Ivan on gorilla, joka on yksi kauppakeskuksen nähtävyyksistä. Ivan piirtää ja hänen teoksiaan myydään, mutta kauppa ei käy kuten ennen. Kodista Ivanilla on muistona vain häkkinsä maalaus viidakosta. Kuvan kukat eivät kuitenkaan tuoksu, aurinko ei lämmitä, eikä puissa voi kiipeillä. Ivan ei kuitenkaan valita pienestä. Yhtenä päivänä kauppakeskukseen saapuu uusi nähtävyys, pieni ja suloinen elefantti nimeltä Ruby. Ruby ehtii olla vanhan Stellan kanssa samassa häkissä, kunnes Stella kuolee hoitamattomaan jalkaansa. Stella saa Ivanin lupaamaan, ettei Ruby joudu elämään koko elämäänsä vankeudessa. Lupaus on lupaus, vaikka se olisi mahdotonta pitää.

The One and Only Ivan on yksi surullisimmista kirjoista, joita olen koskaan lukenut. Kirjassa kuvataan upeasti vankeuden ja yksinäisyyden mielentilaa. The One and Only Ivan on surullisuudessaan kaunis ja koskettava tarina. Ivanin tarina perustuu tositarinaan, jolla on onneksi onnellinen loppu.

Paula