Jonathan Carroll: The Panic Hand

The Panic Hand

Tämä kokoelma kerää yksiin kansiin 19 novellia Jonathan Carrollilta. Novellit on julkaistu pääasiassa 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa ja julkaistu eri lehdissä. Englanninkielinen The Panic Hand on itse asiassa laajennettu versio jo vuonna 1989 ilmestyneestä Die Panische Hand -kokoelmasta.

Novellit ovat taattua tavaraa eli juuri sitä, mitä Jonathan Carrollilta odottaa. Lähes jokaisessa esiintyy koira, Jumalakin piipahtaa, kuolemanjälkeistä elämää pohditaan… mutta toki myös muita aiheita. Yhteistä novelleille on vähintään lievästi nyrjähtänyt ote todellisuuteen. Tyyli vaihtelee lämpimästä kauhistuttavaan, mutta synkeimmissäkin kauhujutuissa on joku humoristinen näkökulma.

Kuten novellikokoelmissa yleensä, joukosta löytää suosikkeja ja vähemmän kiinnostavia, mutta kokonaisuutena The Panic Hand on vakuuttava kokoelma erikoisia pikku tarinoita.