Michael Quinion: Totta ja tarua englannin sanoista

Etymylogia eli sanojen selittäminen on vinkeä tieteenala. On aina mielenkiintoista lukea, mistä tutut sanat ja sanonnat ovat saaneet alkunsa. Michael Quinionin kirjan aiheena ovat englannin kielen sanat, mikä on sekin oikein kiehtova aihe, sillä englantia väärinymmärretään ahkerasti.

Quinionkin esittelee teoksessaan runsaasti kansanetymologioita tai etymytologioita, siis kansanomaisia ja täysin metsään meneviä selityksiä. Monien sanojen kohdalla totuutta ei edes tiedetä ja kirja tyytyy vain torpedoimaan virheellisiä selityksiä.

Kaikinpuolin hauska pikku kirja siis sanojen selityksistä kiinnostuneille. Osa jutuista oli minulle tuttuja jo Evan Morrisin The Word Detective -kirjasta, josta en ole näemmä kirjoittanut vinkkiä — sekin on lukemisen arvoinen, vaan tämä on kieltämättä näppärästi suomeksi saatavilla.

1. Pahus, ehdit vinkata ennen kuin ehdin edes avata tätä. Mutta selvästikin avaaminen kannattaa.