Anna Jokela ja Laura Wagner: Business Conversations in English : Työelämän englannin suullisia harjoituksia

Työelämä on jatkuvaa muutosta. Kehittyvä teknologia myllää työtapoja ja -tehtäviä. Myös käytetty kieli muuttuu eikä useinkaan riitä, että uudet termit hallitsee äidinkielellään. Ilahduin näistä uuden Oppian kustantamon harjoituskirjoista, joista ensimmäiseksi otin työn alle englannin kielen preppauksen. Kirja sisältää yli 30 erilaista pariharjoitusta, joiden avulla käydään läpi erilaisia työelämän tilanteita. Kynnys aloittamiseen on matala, kun vuorosanat ovat valmiina ja voi keskittyä puhumiseen. Molemmat opiskelijat näkevät papereistaan myös toistensa mallivastaukset.

Kotioloissa pariksi voi maanitella vaikkapa puolison, mutta tekstejä on kyllä näppärä lueskella ihan itsekseenkin. Kirjan esimerkeistä saa paljon hyviä vinkkejä esimerkiksi puhelinkeskusteluihin ja neuvotteluihin; oikeilla termeillä asiat saa ilmaistua hyvinkin yksinkertaisesti. Ja samoille fraaseille on toki paljon käyttöä myös työelämän ulkopuolellakin, kun itse on asiakkaana vaikkapa hotellissa tai lentokentällä.

Kirjan lopussa on vielä suppeasti työelämään liittyvää sanastoa, ajanilmauksia ja valtioiden luettelo. Kaksi jälkimmäistä listaa olisin itse korvannut vaikkapa taloushallinnon sanastolla, mutta toisaalta – sanakirjat ovat asia erikseen.

Great. Let’s start the tour then. We can discuss the rest as we go along.

Marja-Liisa

Intohimoinen lukija, jolle kirjat ovat elämänmittainen haaste ja ruostumaton rakkaus. Koko kirjo käytössä, runoista dekkareihin ja kaunosta tietokirjallisuuteen. Luettujen pinoa on listattu myös Tuhansia sivuja -blogiin. Kaikki vinkit »