Tiina Kuu: Tuhansien villasukkien maa

Moreeni-kustannus jatkaa erinomaista neuleoppaiden ja varsinkin villasukkakirjojen perinnettään Tiina Kuun Tuhansien villasukkien maa -kirjalla, joka poikkeaa jonkin verran tähän mennessä julkaistuista teoksista. Mutta se puolustaa ehdottomasti paikkaansa näiden kirjojen joukossa.

Täytynee heti sanoa, että Tuhansien villasukkien maa ei ole aloittelijan kirja. Se vaatii jonkin verran perehtymistä eri neuletekniikoihin ja kykyä etsiä niistä tietoa, sillä kirjassa annetaan vain lyhyesti ohjeita ja tekniikkaopetusta. Kaikki mallit on toteutettu magic loop -tekniikalla eli kotoisesti sanottuna luuppaamalla; kysymys on siis sukkien neulomisesta pitkällä pyöröpuikolla, olkoonkin että suuren osan malleista voi myös sovittaa perinteisille viidelle sukkapuikolle. Sitten täytyy lisäksi tunnustaa, etten ole koskaan itse yrittänyt tehdä sukkia tällä uudenaikaisemmalla tavalla, vaan olen silkasta mukavuudenhalusta pysytellyt sukkapuikoissa. Mutta opetella täytyisi ehdottomasti, niin kauniita ja monella tapaa vaihtelevia malleja tämäkin kirja tarjoaa; lisäksi olen ymmärtänyt monen luuppaajan ihastuneen niin tähän tekniikkaan, etteivät he enää vanhaan vaihtaisikaan.

Kirjan mallit on kaikki tehty ohuista langoista kirjoneuleina. Niissä on käytetty silmiähivelevän kauniita kotimaisten värjärien lankoja, joista Louhittaren Luola lienee tutuin. Lopputulokset ovat suurelta osin kerrassaan hurmaavia, vaikka osittain näyttävätkin ehkä liiankin kirjavilta silmiini, mutta nämähän ovat makuasioita. Malleissa annetaan lisäksi värivaihtoehtoja, jolloin tyyli muuttuu ihan toisennäköiseksi. Mutta toki kaikki kirjan sukat on mahdollista neuloa myös teollisesti värjätyillä ohuilla, niin sanotuilla fingering-paksuisilla langoilla, jos nämä käsinvärjätyt ihanuudet tuntuvat liian kalliilta. Kirjoneuleen lisäksi joitakin sukkia on koristeltu pienillä suloisilla helmillä. – Malleissa on paljon kokoja ja useita erilaisia kantapäätyyppejä, joten niistä pitäisi kyllä löytyä istuva sukka jokaiseen jalkaan.

Tuhansien villasukkien maa on siis oivallinen opas vähän edistyneemmälle neulojalle, ja olen ymmärtänyt, että sitä on neulepiireissä paljon toivottu ja odotettu.