Anna Kortelainen: Tulirinta

Tulirinta

Kun tässä taannoin luin Enni Mustosen koko Syrjästäkatsojan tarina -sarjan, niin jopas alkoi kiinnostaa historian henkilöt. Vielä kun väkersin Albert Edelfeltin Kuningatar Blanka -aiheisen palapelin kimpussa tuskastuttavan kauan, niin mikäs sen mielenkiintoisempaa kuin saada luettavakseen Anna Kortelaisen kirja Tulirinta, joka kertoo Albert Edelfeltin pojasta, Erik Edelfeltistä, joka oli Albert Edelfeltin ainoa avioliitossa syntynyt lapsi.

Erik syntyi 1888 ja kuoli 1910 vain 21-vuotiaana. Kun on niinkin vähän elettyä elämää, niin onko siinä paljon aihetta kertomiseen. Tulirinta onkin romaani eli kuvitteellinen tarina Erik Edelfeltistä. Totuuden siementä on mukana sen verran kuin Erikistä ylipäätään on tietoa.

Hyvin pian käy ilmi, että isä ei juurikaan ole pojan elämässä, vaan poika asuu äitinsä kanssa. Olihan niin, että vaikka Albert Edelfelt oli naimisissa kauniin Ellan de la Chapellen kanssa, avioliitto ei järin onnellinen ollut. Erik asui äitinsä kanssa Suomessa, kun isä taas maalasi Pariisissa.

Kun Erik pääsi opiskelemaan Ranskaan, hän oli jokseenkin helpottunut päästessään äitinsä hoivista elämään omaa elämää. Hän tutustuu Luciin, jonka perheellä on viinitila. Viinitilalla oli ollut vitsauksena viinikirva, josta tulee niin paljon kerrontaa, että lukija väkisinkin saa melkoisen tietopaketin siitä, mitä se aiheuttaa, miten siitä pääsee eroon ja kuinka sitä tulee torjua.
Samoin on se osio, kun kirjassa kerrotaan kokeellisen sielutieteen laboratoriosta. Melko tarkkaa tarinaa.

Jossain määrin Erik kuitenkin kärsii siitä, että isä ei ole ollut läsnä. Erik sairasteli jo lapsena ja silloinkaan isä ei halunut tulla häntä sairaalaan katsomaan. Välillä tuli sellainen olo, kuin Erik olisi tuntenut itsensä niin huonoksi, ettei hän olisi ollut isänsä rakkauden arvoinen.

Erik elää nuoruutta aikuisuuden kynnyksellä ja vaikuttaa suurimmaksi osaksi olevan allapäin, lievästi masentunut. Hän ei oikein tiedä omaa paikkaansa ja kipuilee. Näkisin niin, että se olisi voinut olla sellaista aikuistumisriittiä ja jos hän olisi saanut elää kauemmin, hänestä olisi voinut tulla vaikka mitä.

Hän kuitenkin menehtyi keuhkotuberkuloosiin, niin kuin moni siihen aikaan. Surullista, niin nuori ja kaikki edessä, mutta tässä on tarina, Tulirinta, joka kertoo nuoresta Erikistä, joka elää näin, tässä kirjassa ja sen kautta lukijassa.