Minna Oulasmaa ja Mika Pesonen: Tunnista tyyppisi : Löydä itsesi ja muiden parhaat puolet

On tarpeen kyseenalaistaa omaa käyttäytymistään ja omia pinttyneitä toimintatapojaan. Kun itsetuntemus lisääntyy, pystyy olemaan armollisempi itseään ja muita kohtaan. Omaa temperamenttiaan ei kuitenkaan voi muuttaa.

Temperamentti ja sen kuvaaminen värein on ollut yksi kuumimmista käyttäytymiseen liittyvistä puheenaiheista viime vuosina, eikä missään nimessä yllättäen, sillä ihmisiä on arvioitu temperamentin mukaan jo antiikin Kreikan ajoista alkaen Galenoksen kehittämän temperamenttiopin keinoin.

Minna Oulasmaan ja Mika Pesosen kirjoittama Tunnista tyyppisi lähestyy aihetta käytännönläheisesti ja esimerkkien kautta jakamalla ihmiset ensin intro-, ekstro-, ja ambivertteihin perustemperamenttinsa mukaisesti ja täydentämällä näistä muodostuvaa yksiulotteista kuvaa temperamenttien käyttäytymistyylejä erittelevillä väreillä.

Neljä käyttäytymistyylin perusväriä (vihreä, sininen, keltainen, punainen) kuvataan kirjassa tavanomaisilta perusominaisuuksiltaan. Päähuomio on siinä, miten eri temperamenttiset ihmiset kohtaavat toisiaan niin ystävyys- ja parisuhteissa kuin työpaikoilla ihmisen koko elinkaaren aikana ja miten oma temperamentti pitää ottaa huomioon niin esiintymisessä kuin myyntityössäkin. Tunnista tyyppisi kertoo ilahduttavan paljon erityisesti introverteista ja heidän tavastaan ajatella ja tuntea ja kohdata muut ihmiset sekä vieraat tilanteet. Kirjasta välittyy vahvasti ajatus siitä, että mikään temperamentti ei ole toista parempi, vaan että erilaisuus on rikkaus.

Temperamentteja kuvaavista väreistä on jo kohistu vuoden 2020 alussa värejä kohtaan esitetyn voimakkaan kritiikin ja siitä syntyneen kiihkeän keskustelun muodossa. Tunnista tyyppisi esittää temperamentit kuitenkin siinä määrin laaja-alaisesti ja käytäntöön sitoen, että kirjasta on varmasti iloa omaa temperamenttiaan ja sen ilmenemistä pohtiville. Itse pidin erityisesti positiivisesta esitystavasta, joka ei sorru liioitteluun tai kärjistämiseen; introvertin ääni tulee siis tässäkin mukavasti kuuluviin.