Arto Salminen: Turvapaikka

Kansi: Arto Salminen: Turvapaikka

Sundqvist ja Hynynen ovat työntekijöitä SPR:n vastaanottokeskuksessa pienellä nimeämättömäksi jäävällä kaksikielisellä paikkakunnalla. Somaliasta ja Kosovosta on tullut Suomeen liuta pakolaisia, jotka koettavat tulla toimeen keskenään ja suomalaisten kanssa. Aina se ei ole helppoa. Tai pitäisi varmaankin sanoa, ettei se ole koskaan helppoa.

Nyt vellovan rasismikeskustelun keskellä oli kiinnostavaa lukea 20 vuotta vanhaa näkökulmaa oikeastaan samoihin aiheisiin. Arto Salmisen esikoisromaani Turvapaikka antaa varsin karun kuvan lakkautusuhan alla painivan vastaanottokeskuksen arjesta ja sen työntekijöiden välisistä suhteista. Salminen käsittelee aihettaan pirullisen pisteliäällä mustalla huumorilla. Kulttuurien törmätessä rasistikorttia heilutellaan ahkerasti. Ovatko ajat muuttuneet nykypäivään tultaessa? Eipä näytä siltä.

Arto Salminen oli ilmiömäinen dialogin kirjoittaja. Oikeastaan kaikki olennainen Turvapaikassa sanotaan henkilöiden välisissä keskusteluissa. Osuvalle kielelle on helppo nauraa, mutta toisaalta Salmisen antisankarihahmot eivät varsinaisesti sympaattisuuspisteitä jutuillaan kerää.

Arto Salmisen Turvapaikka on tiivis, terävä romaani, jonka meikäläinen ahmaisi oleellisesti kertaistumalta. Suosittelen!