Arto Salminen: Varasto

Varastomies Rousku kärrää päivät pitkät maalia, tasoitesäkkejä ja mattorullia maalikaupan varastossa. Viikonloppuisin Rousku pyörittää jatkuvaa yhdenillansuhdetta myymälän Karitan kanssa. Varastomiehen surkeaa palkkaa parannellaan myymällä varastosta kaverille tavaraa ohi kirjanpidon.

Brutaalin arkirealistinen ja lakoninen kuvaus varastomiesten elämästä on karua luettavaa, kaunistelematonta dokumentaatiota siitä, millainen on duunarin osa. Varasto on kritiikkiä yhteiskunnallisia vääryyksiä kohtaan, kuvausta siitä, millaista on elämä kun työtä tekemälläkään ei elä. Vuonna 1998 ilmestynyt kirja on taas uuden taantuman — laman — aikaan kumman ajankohtainen.

Salmisen teksti on kirkasta, taloudellista ja voimakasta. Mustaa huumoria, rivouksia ja arjen läpitunkevaa banaaliutta. Varasto on hauska, koskettava ja yhteiskunnallisesti tarkkasilmäinen lukukokemus.

1. No mutta. Tämähän oli kerrassaan loistava kirja. Miksei kukaan ole aiemmin käskenyt minun lukea Salmista? Mieshän oli verbaalinen nero kaikessa lakonisuudessaan!