Hanna Tuuri: Tuulen maa

Tuulen maa on Irlannissa asuvan suomalaisen Hanna Tuurin kolmas omaelämäkerrallinen kirja, joka muistuttaa jonkin verran myös matkakertomusta. Lyhyehköt tekstit kertovat hänen omasta arkielämästään, saarivaltiosta, sen ihmisistä ja erikoisuuksista. Tuuri asuu irlantilaisen miehensä kanssa maaseudulla pikkukylässä. Kohtaamisilta amerikkalaisten ja englantilaisten kanssa ei voida välttyä sielläkään.

Tämä oli ensimmäinen lukemani Tuurin kirjoista, vaikka aikaisemmatkin ovat olleet lukulistalla pitkään. Pidin lukemastani ja ne toisetkin teokset täytyy kyllä saada joskus vielä luettua, jos ne ovat yhtään samantapaisia kuin tämä. Kirjan tyyli oli mukavan rauhallinen ja leppoisa. Tekstit olivat sopivan mittaisia ja niiden aiheet pääosin enemmän tai vähemmän kiinnostavia. Oli hyvä, ettei tästä ollut edes yritetty saada koko kirjan mittaista yhtenäistä tekstiä, pätkittäisyys toimi hyvin.

1. Pidin itse myös kovin paljon Hanna Tuurin uusimmasta Tuulen maa -kirjasta. Voisin jopa lukea sen jonkin ajan päästä uudelleenkin. Pari vuotta sitten luin myös Hannan Orapihlajapiirin. Hyvä sekin. Vähän erilainen tyyliltään kuin Tuulen maa eli yhtenäisempi kertomus, mutta hyvin jaksoi senkin lukea. Teksti sujuvaa ja helposti eteen päin kuljettavaa. Ei ole omena kauas puusta pudonnut tässä perheessä. Jatkoa odotellen, pitää minunkin vielä lukea se yksi aiemmin ilmestynyt kirja.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 868 tilaajan joukkoon!