Walter Moers: Uinuvien kirjojen kaupunki

Kirjan päähenkilö Hildegunst von Mythenmetz, zamonialaislohikäärme, on nuori, vasta yli 70-vuotias kirjailija, kun hän lähtee Kirjalistoon. Kirjailija, no ei hän vielä ole julkaissut mitään. Mutta hän on kuitenkin koulutettu. Runokummi jättää hänelle perinnöksi täydellisen käsikirjoituksen, joka vaikuttaa lukijoihin tyrmäävästi. Tämä on Hildegunstin matkan syy; hänen on ehdottomasti löydettävä kirjoittaja.

Hildegunst joutuu itsekin tekstin lumoihin. Kirjalisto on Uinuvien kirjojen kaupunki. Täynnä kirjakauppiaita, antivariaatteja, kustantajia, agentteja, kriitikoita ja nälkiintyneitä runoilijoita. Mitä syvemmälle kaupunkiin (kirjaimellisesti!) ja kaupungin alle etsijä ajautuu, sitä vaarallisempi on hänen tiensä; kirjat purevat, myrkyttävät, elävät ja jopa tappavat. Lisäksi muutakin eloperäistä vaaraa löytyy, mutta myös ratkaisuja, apua ja runsaasti hurjia oivalluksia, tapahtumia ja seikkailuja.

Kirjan juoni on aluksi yksinkertainen, mutta mukaan tempautuu villejä alaviitteitä ja tarinoita muista ihmeellisistä asioista ja olioista. Kuvitus on tarkkaa, osuvaa ja mielenkiintoista – kirjailijan omaa tuotantoa tietysti ja tutunoloista muista yhteyksistä. Mielikuvitusta kiihottavia pieniä ja isoja kuvapintoja on tarjolla sopivasti tekstin väliin.

Tämä on luokiteltu lasten ja nuorten kirjaksi, minusta tämä sopii kaikille kirjoja rakastaville. Tämä on varsinainen rakkaudentunnustus kirjoille ja kirjailijoille. Nuorelle tämä on hauska ja hurja seikkailu kirjojen parissa. Vanhempi lukija tunnistaa muutaman ns. klassikonkin, joista tehdään lempeästi hieman pilaa. Ehdottoman luettavaa fantasiaa, vaikka onkin pieni tiiliskivi! Sekä minä että toinen koelukija, 21-vuotias poika, jäämme odottamaan jatkoa. Tässä olisi ainesta trilogiaan. Suosittelen sekä nuorille että aikuisille fantasian ystäville. Kaapatkaa käsiinne, jos löydätte (ja saatte kiinni…)!

1. kirja on ilmiömäisen hyvä. kirjatoukkana olen innoissani siitä että kirja kertoo kirjoista. liian pitkää nuoremmille lukijoille, mutta minulle 13 vuotiaana täydellinen!

2. Mielestäni kirja on täydellinen. Itse asiassa, koko kirjailija on täydellinen.

3. Walter Moersin kirjat ovat aivan mahtavia!
    Olen jo suhteellisen varma että hänellä on ulottuvuusaukko työhuoneestaan Zamoniaan, sillä niin erikoista maailmaa ei vaan voi keksiä.
    Mielestäni on jopa hyvin erikoista että kirjat luokitellaan jopa lastenkirjoiksi, sillä valtaosa kirjojen kierostakin huumorista ja rivien välistä luettavasta yhteiskunnallisista kannanotoista ei pakolla aukene ihan pienimmille.
    Moersin kirjat ovat jokatapauksessa mielikuvituksen ilotulitusta ja ne avaavat lukijallekkin aivan uusia ovia.

4. Aivan ihana kirja! Rakastuin kirjaan, kun kerran olin ite kauhee kirjahöperö! Kannattaa lukea, koska se on ihana! kirjoja kirjoja kirjoja ja lisää kirjoja! ♥