Angelika Leikola ja Ismo Leikola: Unelmaero : Elämä 2.0

Unelmaero : Elämä 2.0

Itse asiassa hetki ennen avioeropäätöksen tekemistä oli niin järkyttävä, että se tuntui eräänlaiselta kuolemalta – mutta heti sen jälkeen hyvältä kuolemalta, jonka jälkeen vasta elämä alkoi. Silti suretti, ja pelotti, ihan hirveästi. Mutta kun päätös oli tehty, koko olemukseen syöksyi valtava riemu, toivo, vapaus ja pelottomuus. Ja kirjaimellisesti sanoin kuvaamaton helpotus siitä, että olin viimein rehellinen.

Ismo ja Angelika Leikolan ensimmäinen yhteinen kirjaprojekti Suo, kuokka ja Hollywood oli valtava menestys ja menestyskirjan jatkaminen on yleensä haastavaa kelle tahansa kirjailijalle. Leikoloiden elämä kuitenkin mullistui eropäätöksellä menestyskirjan julkaisun jälkeen. Ero on mitä mainion aihe kirjalle, vaikka harva pari yhdessä kykenee erostaan kirjoittamaan kirjaa. Leikoloiden ero oli kuitenkin unelmaero tässä suhteessa ja yhteinen kirja erosta syntyi.

Unelmaero on pääosin eron, siihen johtaneiden syiden ja erosta toipumisen kuvaus. Angelika sukeltaa syvälle tunteisiin ja tunnetyöhön; siihen miten hän käsittelee tunteitaan ja millaisia tunteita tutkimusten ja tuttavapiirin haastattelun perusteella eroihin liittyy. Ismo puolestaan puhuu selkeästi vähemmän tunteista, mutta kärsii merkkimäärällä mitattuna enemmän läheisyyden (seksin) puutteesta ja pohtii aktiivisesti sitä, että miten tämän asiantilan saisi korjattua.

Parin ensimmäiseen kirjaan verrattuna huomattavin ero kokonaisuudessa on se, että molemmat kirjoittajat kirjoittavat omalla äänellään ja tyylillään. Ensimmäisessä kirjassa Angelika yritti tavoittaa Ismon tavan kirjoittaa ja näkökulma oli täysin Ismon, vaikka molemmat olivat kirjoittamiseen antaneet kädenjälkensä. Nyt äänet ovat omat ja tämä on ehdottoman hyvä, oikein ja virkistävää.

Muita tärkeitä kirjan aiheita ovat edelleen kulttuurierot Amerikan ja Suomen välillä sekä komedia-alan kuvaukset ja tapahtumat ympäri maailman. Eron lisäksi sekä Angelika että Ismo kuvaavat myös erosta toipumistaan, halua ja tarvetta sekä tapoja etsiä seuraavaa rakkautta ja sitä, miten deittailu on yli kymmenessä vuodessa muuttunut siitä kun he edellisen kerran olivat sinkkuina läheisyyttä etsimässä.

Kahden kirjoittajan metodi on johtanut paikoin poukkoilevaan kokonaisuuteen, joka eron ja siihen liittyvien kitkojen ja hankausten lisäksi rönsyilee aiheen sivuun tarpeettoman paljon. Toisaalta Leikoloilla on paljon tärkeää sanottavaa erostaan ja eroista yleisemminkin ja Unelmaero on mainio tapa tuoda nämä näkemykset ja kokemukset suuremman yleisön avuksi ja tueksi heidän eroihinsa hyvällä huumorilla höystettynä.