Pirjo Iivonen: Unelmien neuleasusteet

Neulesuunnittelija Pirjo Iivonen on julkaissut jo kaksi kaunista neulekirjaa, Unelmien silmukat (2015) ja Unelmien huivit (2017). Lisäksi hän on ollut mukana tänä vuonna ilmestyneessä Suuressa suomalaisessa toivesukkakirjassa, johon on kerätty kärkipään suunnittelijoilta yksinomaan miesten sukkia. Mutta tällä kertaa unelmat ovat vieneet Iivosen asusteiden pariin. Uusi kirja sisältää kymmenen asustesettiä, joiden kirjosta löytyy erilaisia myssyjä, pantoja, lapasia, kämmekkäitä, kynsikkäitä, hihattimia sekä keepin, jollaisia huivikirjassa jo olikin.

Ja kauniitahan nämäkin mallit ovat: jokaiseen settiin sisältyy jokin juju, jota pysähtyy tutkimaan tarkemmin: kirjan avaavassa Tähtisade-mallissa, jonka muodostavat baskeri ja sormikkaat herkkä kuviointi syntyy pikkuruisten helmien avulla. Runotytölle on neulottu pipo ja lapaset, joiden maanläheisissä kuvioneuleissa käytetään suomenlampaanvillan värejä. Linnunrata-mallin erikoisuutena ovat silmiä hivelevän kauniit vinoraidat, jotka syntyvät osin virkkaamalla, osin nostettuja silmukoita neulomalla; mallin panta ja kynsikkäät on saatu oikein linnunratamaisiksi kiinnittämällä niihin tähdenmuotoisia asusteniittejä.

Kirjan kaikki mallit on toteutettu kotimaisin langoin, mutta voi, minkälaisin langoin: mukana on ihania käsinvärjättyjä taideteoksia. Hintavia tietysti, mutta kyllä näin taidokkaisiin töihin kannattaa mielestäni vähän sijoittaakin. Ja ainahan langat voi vaihtaa, jos kassakriisi iskee.

Aivan aloittelijoille tämä kirja ei ehkä sovi, mutta jos hallitsee neulomisen perustiedot, oppii kirjan selkeistä ohjeista varmaan paljon uutta.