Anne Huutoniemi ja Markku Partinen: Uniterveyskirja : Nuku hyvin, voi hyvin

Osta kirja itsellesi

(Kirjavinkit.fi saa komission linkkien kautta tekemistäsi ostoksista.)

Uni ja nukkuminen ovat viime aikoina nousseet kovasti esille hyvän olon ja terveyden kulmakivinä. Asiasta on kirjoitettu useita kirjoja; viimeksi luin Taina Laanen teoksen Unen lahjoja, joka oli paljolti henkilökohtaiseen kokemukseen perustuva. Nyt käsillä oleva Uniterveyskirja on selvästi erilainen, ovathan sen kirjoittajat merkittäviä unitutkijoita. Etenkin Markku Partisen nimi on tullut tutuksi näissä yhteyksissä.

Uniterveyskirja perustuu vankkaan tieteelliseen tutkimukseen, mutta on silti selkeää ja ymmärrettävää luettavaa. Siinä kuvataan perusteellisesti erilaisia unihäiriöitä, joista tietysti erityyppiset unettomuudet ovat tavallisimpia. Unettomuuden hoidosta kerrotaan myös laajasti, etenkin lääkkeettömästä hoidosta, sillä sekä varsinaisilla uni- ja nukahtamislääkkeillä että viattomampana pidetyllä melatoniinihormonilla on paljon sivuvaikutuksia, eikä niitä voi suositella jatkuvaan käyttöön.

Muita kirjassa käsiteltyjä unihäiriöitä ovat esimerkiksi uniapnea, narkolepsia, levottomien jalkojen oireyhtymä, bruksismi eli hampaiden narskuttelu sekä erilaiset parasomniat kuten painajaisunet, yölliset kauhukohtaukset ja unissakävely. Kaikkiin näihin moninaisiin ongelmiin luvataan kuitenkin apua. Monessa häiriössä on tärkeä osa oikealla unenhuollolla; turhaan ei Esko Hämeen-Anttila kirjoittanut lääkärikirjassaan jo vuonna 1931:

”Unettomuus voi johtua monesta eri syystä. Tavallinen syy on yleinen hermostuneisuus ja liikarasitus. Hoito: Runsasta syöntiä on vältettävä 3 tuntia ennen maatamenoa. Sopiva työskentely ulkoilmassa lisää unentarvetta. Levolle on mentävä samaan aikaan joka päivä. Makuuhuoneen tulee olla viileä ja hyvin tuuletettu.”

Pääpiirteissään nämä vanhat konstit ovat edelleen suositeltavia. Eikä turhaan kirjassa myöskään mainita, että hyvä omatunto on paras päänalunen. Mutta kokonaisuudessaan Uniterveyskirja on asiapitoinen ja luotettavan tuntuinen opas kaikille unihäiriöisille.

(Erityisesti uudet kotimaiset julkaisut on usein, ei aina, saatu kustantajalta arvostelukappaleina. Se, mistä kirja on saatu, ei vaikuta siihen, kehummeko vai emme.)

Tuija

Olen Tuija ja kirjat ovat kuuluneet olennaisesti elämääni jo yli 50 vuoden ajan. Työurakin sijoittui kirjastoihin, joten lapsuuden haave kirjojen ympäröimästä elämästä on toteutunut. Rakastan laatukirjallisuutta, tyttökirjoja ja hyviä dekkareita. Kaikki vinkit »

Tilaa Kirjavinkit sähköpostiisi

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 872 tilaajan joukkoon!

Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa. Kirjavinkit.fi:n rekisteriseloste.

Aikaisempia kirjavinkkejä

Ladataan lisää luettavaa...