Deborah Feldman: Unorthodox : Näin hylkäsin hasidijuutalaiset juureni

Unorthodox

Takavuosien radio-ohjelman otsikkoa mukaillen Deborahista saattaa todellakin sanoa, että hän on erilainen nuori jopa New Yorkin kaltaisessa hyvin heterogeenista väkeä sisältävässä kaupungissa. Hänen äidinkielensä on jiddiš ja hän puhuu englantia hassusti murtaen, ja itse asiassa häntä kutsutaan jiddišinkielisellä nimellä Devojri. Hän pukeutuu aina säädyllisiin pitkiin hameisiin, peittää omat hiuksensa visusti peruukilla ja syö äärimmäisen tarkasti määriteltyä košer-ruokaa. Hän ei tiedä mikä on MTV tai kuka on Mick Jagger.

Hänet naitetaan hyvin nuorena toisten järjestämään avioliittoon, ja tämän emotionaalisesti ja seksuaalisesti epätyydyttävän liiton tarkoituksena ja päämääränä on saattaa maailmaan mahdollisimman monta lasta. Hänet kasvattajinaan ovat toimineet isoäiti ja isoisä, jiddišiläisittäin bobe ja zejde, sekä määräilevä täti, sillä hänen omat vanhempansa on suljettu yhteisöstä. Deborah on täysin fundamentalistisen ajatusmaailman painon alla. Mutta hänessä alkaa kyteä kapina tätä sortoa vastaan.

Näin tämän tarinan ensimmäisen kerran Netflixin minisarjana, ja se teki minuun suuren vaikutuksen. Olen aina ollut kiinnostunut juutalaisuudesta, mutta täytyy sanoa, että tv-sarja ja kirja eivät todellakaan imartele kohdeyhteisöään: Deborahin elämä näyttäytyy aivan sietämättömänä. Hän ei tyydy siihen, mihin naisen tuossa yhteisössä olisi pitänyt tyytyä. Hän lukee paljon ja salaa: tässäkin tapauksessa kirjat, vaikkapa vain Pikku naisia tai Annan nuoruusvuodet, toimivat vallankumouksen lähteinä.

On tietysti muistettava, että hasidit ovat vain yksi ryhmittymä juutalaisuuden suuressa kokonaisuudessa, mutta Deborahin elämänkulku kertoo koskettavasti siitä, mitä tiukka fundamentalismi saa aikaan ihmisessä. Mieleeni tuli väkisinkin esimerkkejä kristillisyyden äärimmäisistä suuntauksista, vaikkapa lestadiolaisuudesta.

Suosittelen lämpimästi tätä kirjaa. Sen kieli on sujuvaa ja kauniisti soljuvaa, paljolti myös Ilkka Rekiaron taitavan suomennoksen ansiosta, ja tarina herättää varmastikin runsaasti ajatuksia monessa lukijassa.