Kari Enqvist: Uskomaton matka uskovien maailmaan

Kari Enqvist, uskonnoton tiedemies, lähtee tutkimusmatkalle uskonnon maailmaan, oppaanaan pyhät kirjoitukset. Mitä löytyy?

Enqvist ei ole vakaumuksellinen ateisti tai palavasieluinen uskonnonvihaaja. Enqvistille uskonnottomuus on yksinkertaisesti uskonnollisen tunteen puuttumista. Pohjimmiltaan tiedemiehenä Enqvist sen sijaan epäilee, ihmettelee ja hämmästelee.

Kritiikittä uskonto ei Enqvistin matkasta selviä. Kritisoitavaa Enqvist löytää esimerkiksi luterilaisen kirkon moraalittomalta haiskahtavasta tavasta liittää vastasyntyneet kasteen kautta kirkon jäseniksi. Kastetta sakramenttina Enqvist ei pidä pahana, mutta lapsen sitomista kirkkoon juridisesti sen sijaan pitää. Löytää Enqvist uskonnosta ja etenkin uskonnollisista ihmisistä toki paljon hyvääkin.

Nautin kirjasta. Ajattelen paljolti samoja ratoja Enqvistin kautta, joten minua teksti ei närkästyttänyt, päin vastoin. Olisi mukava kuulla, mitä uskonnollinen lukija kirjasta ajattelee. Minusta Enqvist antaa tässä uskonnolliselle ihmiselle hyvän ikkunan kurkistaa uskonnottoman maailmaan, joskin epäilen, mahtaako tällainen lukija sittenkään ymmärtää lukemaansa. Ainakin kirja on täynnä esimerkkejä uskovaisista, joille uskonnottoman maailmankuvan ymmärtäminen on vain yksinkertaisesti mahdotonta.

Uskonnollisen ja tieteellisen maailmankuvan yhteensovittamista pohdiskeleville, uskonnosta kiinnostuneille uskonnottomille, uskonnottomista kiinnostuneille uskoville – Uskomaton matka uskovien maailmaan tarjoaa pureskeltavaa monenlaisille lukijoille.

1. Luin juuri kirjan ja pidin kovasti. Arvostan Enqvistin avointa ja rehellistä lähestymistä hengellisiin asioihin. Hän kritisoi varsin terävästi kirkkoomme liittyviä moraalisesti kyseenalaisia asioita, jotka minuakin uskovana – ja ev.lut. kirkon jäsenenä – ovat hämmentäneet.

2. Luen parhaillaan. Tosi mielenkiintoinen kirja, täytyy lukea ajatuksen kanssa, ei mikään pikakelauksella luettava välipala.

3. Hyvä kirja. Haluaisin lukea. Mielisuosikkini