Seita Vuorela (ent. Parkkola): Usva

Usva kertoo kolmetoistavuotiaiden maailmasta. Tarinan päähenkilö on Usva, 13-vuotias tyttö, joka eräänä kesänä kasvoi pitkäksi, pidemmäksi kuin muut. Muukin on muuttunut. Entinen paras ystävä Kamilla, jonka kanssa leikittiin barbeilla, onkin nykyään Kamala, Usvan pahin vihollinen.

Maailmaa hallitsee Tavaratalo, onnen ja materian tyyssija, kaikkien haaveiden kohde. Kamillan 13-vuotissyntymäpäivät järjestetään Tavaratalossa ja yllättäen Usvakin saa kutsun. Juhlista ei seuraa hyvää, mutta ainakin Usva kohtaa Puuman, Tavaratalossa asuvan pojan, joka etsii mystistä Parantajaa. Usva päättää auttaa poikaa ja löytää apua, jota tämä tarvitsee.

Usva on nuortenkirja, jossa törmätään lapsuuden ja nuoruuden rajapintaan voimalla. Kirjan markkinoinnissa viljellään taikasanoja maaginen realismi ja omaperäisen fantastista tunnelmaa Usva tarjoaakin roppakaupalla. Kirjan maailma on ikään kuin meidän, mutta taitavasti väännelty ja liioiteltu.

Tämä tyylikäs nuortenkirja miellyttää varmasti myös tällaiseen vähäeleiseen reaalifantasiaan mieltyneitä aikuisia. Kauniisti kirjoitettu teos on koristeltu Jani Ikosen tyylikkäällä mustavalkokuvituksella.