Susan Anderson­-Freed: Uudet pohjoismaiset kirjoneuleet : 25 mallia myssyjä, käsineitä, sukkia, säärystimiä

Heti ensiksi on todettava, että Susan Anderson­-Freedin kirja ei ole mikään aloittelijan opas. Mallit ovat melko vaikeita jo keskitasonkin neulojille. Sitä herkullisempia ovat kuitenkin lopputulokset. Värit ovat kauniisti hehkuvia, mallit silmää hiveleviä.

Kirjan nimikin voi johdattaa vähän harhaan, sillä mallit eivät näytä perinteisiltä pohjoismaisilta. Anderson­-Freed sanookin esipuheessaan, että kaikkia malleja on muunneltu, ja alkuperäisiä peruskuvioita on jäljellä vain vähän. Tämäkään ei mielestäni kuitenkaan haittaa, niin kauniita kuviot ovat.

Suurin osa malleista on toteutettu melko ohuilla langoilla, mikä sekin tietysti vaatii kärsivällisyyttä, mutta mahdollistaa monimutkaisemmat kuviot. Langat ovat pääosin brittiläisiä, mutta käsitykseni mukaan useimpia saa Suomestakin ainakin nettikaupoista. Lisäksi kaikkiin ohjeisiin on annettu langan juoksumetrimitat, mikä helpottaa lankojen vaihtamista.

Uudet pohjoismaiset kirjoneuleet on siis taitavan kirjoneuleneulojan kirja, mutta muillekin se on kaunis vaikkapa vain katseluteoksena ja inspiraation antajana.