Elina Rouhiainen: Vainuttu

Elina Rouhiaisen Susiraja-sarjan päättävä Vainuttu alkaa melko rauhallisissa tunnelmissa edellisosan suurten mullistusten jälkeen. Raisa ja Mikael ovat jälleen löytämässä toisensa, vaikkei kumpikaan uskallakaan luottaa yhteiseen onneen. Hauras rauha rikkoontuukin pian, sillä Mikaelin lauma Hukkavaarassa on pulassa. Naapurikunnassa on nähty susia ja kyläläiset suunnittelevat sudenmetsästystä. Mikael ja Raisa päättävät lähteä lauman avuksi, ja Susiraja-sarjan päättävä seikkailu käynnistyy.

Sarjan edellinen osa Jäljitetty vei Susirajan juonen aivan uusiin ulottuvuuksiin Raisan salaisuuksien selvitessä, ja oli iloinen yllätys, että tässä päätösosassa tarina palautuu jälleen juurilleen Hukkavaaraan. Kaikki palikat ovatkin Vainutussa paikallaan ja voi sanoa sarjan saavan arvoisensa lopun sortumatta itsestäänselvyyksiin tai lukijan aliarvioimiseen. Kokonaisuudessaan pidin sarjan päätösosasta edellistä osaa enemmän, mutta jostakin syystä ihan ensimmäisten osien lumovoimaa sekään ei onnistunut saavuttamaan. Ehdotonta luettavaa Hukkavaaran ystäville joka tapauksessa.

Salla P.