Tiina Rinne: Valo leikkii paperilla

Strömsö-ohjelman aloittama itse tekemisen ja kotoilun buumi ei ota laantuakseen. Uusia käsityö- ja keittokirjoja tupsahtaa kuin sieniä sateella, kuten myös askartelu- ja koristelukirjojakin. Tiina Rinteen teos Valo leikkii paperilla tarjoaa monipuolisen katsauksen paperiaskarteluun ja erityisesti kierrätysmateriaalien käyttöön. Kirja tarjoaa tekemistä sadepäiviin ja varmasti myös iloisia onnistumisen kokemuksia: ohjeet ovat selkeitä ja helppoja, joten aloittelijakin onnistuu.

Toki aloittelijoiden kannattaa aloittaa kirjan ensimmäisestä luvusta, sillä se käsittelee kierrätyspaperin mahdollisuuksia. Lasinaluset ja istutusruukut eivät ole vain hyödyllisiä vaan myös nättejä. Jos menee mönkään, kierrätyspaperilaatikosta löytyy helposti uutta materiaalia.

Kirjan luvut on jaettu temaattisesti. Sanomalehtipaperin jälkeen tehdään lyhtyjä akvarellipaperista, koristeita vanhoista kirjoista ja taitellaan paperikoristeita origamien henkeen. Viimeisessä luvussa käsitellään kananmunien pakkauskennoja ja niistä tehtyä paperimassaa.

Kirjan kuvitus on kirjoittajan tekemä ja henkii vanhaa tunnelmaa. Kokonaisuudessaan kirja on kaunis ja inspiroiva, vaikka kaikkea ei kokeilisikaan. Paperiset lyhdyt ovat kaunis sisustuselementti, mutta en luota taitoihini vaan aion aloittaa harjoittelun sanomalehtipaperilla ja vanhoilla kirjoilla. Kirjan sivuista tehdyt joulukuuset valmistunevat ensi jouluun mennessä. Jos jotain olisin vielä kaivannut, olisi mallien vaikeusasteen voinut määritellä esimerkiksi tähtien avulla, yksi tähti aloittelijalle ja kolme mestarille. Sanonta tekemällä oppii pätee kyllä tässäkin asiassa. Suosittelen kaikille, jotka tykkäävät tehdä käsillä ja kokeilla uutta.

Heidi V.

Kieleen ja kirjallisuuteen intohimolla suhtautuva Heidi Viherjuuri asuu ja työskentelee tällä hetkellä Saksassa. Innostuu tulevaisuuden klassikoista ja novelleista ja pitää kielitajuaan yllä lukemalla uutta kotimaista proosaa. Kaikki vinkit »