Raymond Chandler: Vanha kultaraha

Philip Marlowe saa selkeältä vaikuttavan keikan. Eräs varsin arvokas vanha kultaraha on varastettu ja varaskin on tiedossa. Ilkeä miniä on lähtenyt lätkimään kultaraha mukanaan. Marlowen täytyy selvittää, mihin miniä on kadonnut, mutta kenellekään ei saa kertoa mitään, etenkään pojalle, jonka vaimosta on kyse.

Noh, ihan näin helpolla ei selvitä. Hommaan liittyy piankin pari ruumista ja Marlowe huomaa olevansa keskellä poliisin murhatutkimuksia. Poliisihan ei taas katso hyvällä sitä, miten Marlowe pitää kiinni työnantajansa yksityisyydestä. Siinäpä on Marlowella luovimista. Kuka on murhien takana? Kenellä kultaraha on? Kuka on ruskeahattuinen mies, joka Marlowea varjostaa?

Vanha kultaraha on klassista kovaotteista dekkaria, Chandlerin kolmas Marlowe-romaani. Marlowe kovistelee tiensä läpi vaarallisten tilanteiden. Mukana on vanhaa Los Angelesia, kohtalokkaita naisia, ilkeitä gangstereita, nasevaa sanailua, viinapullo toimiston kaapissa, kaikki peruskuviot. Juonikin on oikein näppärä, Marlowella — joka tietysti haluaa setviä koko sotkun, eikä tyydy helppoihin ratkaisuihin — riittää tutkittavaa.

Kelpo kesädekkari kovaotteisemman linjan ystäville, vaikka Chandler kuulemma piti itse kirjaa huonoimpanaan (lähde).