Eeva Ruoff: Vanhoja suomalaisia puutarhoja

Eeva Ruoff on koonnut kirjaan Vanhoja suomalaisia puutarhoja katsauksen suomalaisen puutarhataiteen historiasta. Kirja lähtee liikkeelle keskiajan luostarien puutarhoista ja lopussa päädytään 1900-luvun alkupuolen kartanopuistoihin.

Kirjassa on paljon kiinnostavia vanhoja valokuvia ja piirroksia. Tekstiä kirjassa on kuitenkin aika paljon, mutta riippuu lukijasta, että onko sitä liikaa. Itse löysin kirjasta paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia ja paikkoja, joissa olisi kiva päästä käymään joskus.

Kirja soveltuu selailtavaksi kaikille Suomen historiasta ja puutarhoista kiinnostuneille. Muualla maailmassa sijaitsevista vanhoista puutarhoista Eeva Ruoff on tehnyt kirjan Puutarhataiteen helmiä — Kuuluisia eurooppalaisia puutarhoja (Tammi 2005).