Caius Kajanti: Kiehtovia naiskohtaloita Suomen historiasta

Kiehtovia naiskohtaloita Suomen historiasta

Tässä kirjassa tuodaan esiin 28 naista, kiehtovia naiskohtaloita Suomen historiasta. Nykyajan naisen on mielenkiintoista lukea entisaikojen naisten elämästä. Osin ne ovat samaa, nainen on aina nainen, mutta sitten on tapoja, jotka ovat ajan myötä muuttuneet.

Tuttuja naisia historiasta, heidän tarinoitaan, on hauska lukea. Nämä pienoiselämäkerrat tuovat tuulahduksen menneestä, jota voi hyvin verrata nykyaikaan.

Lisäksi lähes kaikki naiset ovat jo tuttuja. Fredrika Runeberg oli melkoinen vaimo, kestäessään miehensä kaikki naisjutut, etenkin kun suuri runoilija oli niin viehättynyt nuorista tytöistä. Emilie Topelius oli suuren satusedän vaimo yli neljäkymmentä vuotta. Ulrika Möllersvärd oli nainen, josta liikkuu monenmoista tarinaa, mutta mitä ilmeisemmin hän sitten vietti elämänsä kasvattiveljensä kanssa.

Aikoinaan lapsia piti tehdä paljon ja silti lapsikuolleisuus oli sitä luokkaa, että vain harva jäi henkiin. Lapsia kuoli jo syntyessään tai sitten heitä niittivät erilaiset sairaudet.

Jos kuvitellaan, että naisen ainoa ajatus on päästä naimisiin, niin niitäkin oli, jotka eivät koskaan menneet naimisiin. He opiskelivat, ulkomailla, koska oli aikoja, jolloin nainen ei päässyt opiskelemaan. Sara Wacklin loi ensimmäiset tyttökoulut ja hän oli maamme ensimmäinen naiskirjailija. Hän ei mennyt koskaan naimisiin vaan oli naisen vapauden esitaistelija.

Kirja on kiva katsaus historiaan, ripaus monivivahteisesta naisen elämästä, usein miehen varjossa.