Caius Kajanti: Koskettavia naiskohtaloita Suomen historiasta

Koskettavia naiskohtaloita Suomen historiasta on mielenkiintoinen kirja, sillä se kertoo kahdenkymmenen suomalaisen naisen pienimuotoisen elämäkerran. Aina 1300-luvulta alkaen, jolloin eli Pyhä Birgitta ja päätyen Saima Harmajaan, joka kuoli 1937.

Jokaisen naisen elämä on ollut jollain lailla liikuttavan koskettava. Olipa aika mikä hyvänsä, näiden naisten elämä ei ole ollut ruusuilla tanssimista. He ovat olleet pääosin aatelisia, koska mitä ilmeisimmin rahvaasta ei ole jäänyt liioin muistiinpanoja, lukuunottamatta yhtä. Maria Sykiäinen oli tarinoiden mukaan keisarin rakastettu.

Lähes jokainen tarina alkaa niin, että kerrotaan miehestä?! Välillä joutui oikein tarkistamaan, kuka nainen nyt olikaan kyseessä. Varmaan se on niin, että naisista ei ollut niin paljon tietoa, joten kerrotaan miehistä, jolloin saadaan naiselle asema ja tieto siitä, kenen miehen nainen on kulloinkin kyseessä.

Kiinnostavaa oli lukea Agneta Hornista, 1629-1672, joka oli kirjoittanut päiväkirjaa, joka löydettiin 1885. Suorat lainaukset kertovat siitä, miten ei paljoakaan ole naisen sielun maailma muuttunut.

Surullisin kohtalo oli Prinsessa Zelmirellä, 1764-1788, jonka mies pahoinpiteli häntä ja loppujen lopuksi hänet karkotettiin siksi ajaksi, kunnes avioero olisi selvä. Hänelle määrättiin vanha valvoja, joka kohteli häntä niin kaltoin, että hän kuoli, näkemättä enää koskaan lapsiaan ja aivan liian nuorena.

Terveellistä tämän kirjan lukeminen, kaikille nykyajan ihmisille. Tuulahdus menneestä, että on sitä ennenkin eletty!