Reijo Mäki: Vareksen vaeltava viisaus

Jos ei jaksa keskittyä Reijo Mäen dekkareihin, mutta haluaa naureskella niille oiville sutkautuksille, on tutustuttava kirjaan Vareksen vaeltava viisaus. Voisi se joku väittää, että siitä on viisaus kaukana, mutta minä taas väittäisin, että viisautta on monenlaista.

Opuksen on koonut toimittaja Ruuhio, jonka on siis pitänyt lukea kaikki Mäen dekkarit. On niin ollen saanut koottua kaikista mieleenpainuvimmat lausahdukset. Jonkinlaista ryhmittelyä on myös harrastettu. Kun on lukenut Reijo Mäen kirjoja, tuntuu, että ne lausahdukset toimivat paremmin siellä tarinan sisällä.

Voisin kuitenkin kuvitella, että tälläisellä kirjalla on menekkiä juuri niitten käsissä, joissa ei muuten kirja kulu. Toisaalta, kun lukee nämä vaeltavat viisaudet, voi hyvässä saumassa käydä niin, että haluaakin lukea jonkin niistä kirjoista, vaikkapa kaikki!