H. P. Lovecraft: Varjo menneisyydestä ja muita kertomuksia

Varjo menneisyydestä

Yksi Jalavan kirjallisuusteoista tänä vuonna on julkaista uudet painokset H. P. Lovecraftin novellikokoelmista. Varjo menneisyydestä on sarjan toinen osa ja sisältää kuusitoista novellia eri puolilta Lovecraftin uraa. Viimeksi tämä julkaistiin kokoelmana vuonna 2010. Painokset sarjassa eivät kuitenkaan ole mitenkään massiivisen kokoisia ja paikoitellen kokoelmia on ollut vaikea löytää.

Sarjan muista osista tämä erottuu erityisesti siksi, että kokoelmassa on viisi Lovecraftin Cthulhu-mytologiaan pohjautuvaa novellia. Lovecraftin kauhuvisiossa ennen ajanlaskun alkua suuret muinaiset hallitsivat. Nykypäivänä nämä kauhut ovat piilossa, nukkuvat tai ovat muuten estyneitä, mutta huonon onnen kautta ihmiset saattavat yhä päätyä kosketuksiin näiden kanssa.

Kokoelman nimeä kantava Varjo menneisyydestä on kokoelman kunnianhimoisin novelli. Se tarjoaa lukijalle kenties tarkimman kuvan Lovecraftin kauhuvisioista vieraissa paikoissa. Valitettavasti kyseinen novelli on samalla myös kokoelman huonoimpia teknisesti.

Lovecraftin kauhussa päähenkilöt kohtaavat kauhunlähteen usein riippumattomana tekijänä itse kauhusta. Hirviöillä ja kummallisilla olennoilla on omat agendansa ja niihin vaikuttaminen on varsin usein päähenkilöltä hyvin rajallista. Niistä myöskään ei saada lähellekään aina tietää kaikkea. Voimattomuuden pelko onkin yksi seikka, mitä Lovecraft käyttää hyväksi hyvin.

Lovecraftin kirjoitukset julkaistiin alun perin lehdissä kuten legendaarisessa Weird Tales -lehdessä. Lehtiformaatti asetti rajoitteita novelleille, erityisesti pituuteen, jonka seurauksena useat novellit ovat hyvin lyhyitä, noin 10 sivun teoksia.

Ilmaisu on muuttunut hyvin paljon tarinoiden julkaisuajankohdasta. Lisäksi Lovecraft oli jo aikanaankin tunnettu rönsyilevistä lauseistaan. Pahimmillaan nämä saattoivat välillä täyttää koko kappaleen. Se voi olla shokki modernille lukijalle ja teksti voivat tulla raskaita lukea.

H. P. Lovecraft on itselleni ollut hyvin suuri kirjallinen vaikutus, ja Stephen Kingin jälkeen merkityksekkäin kauhukirjailija. Suosittelen hänen teoksiin tarttumista, mikäli kauhukirjallisuus vähäänkään kiinnostaa.