Mathias Rosenlund: Vaskivuorentie 20

Vaskivuorentie 20 on Mathias Rosenlundin esikoisteos, omaelämäkerrallinen romaani. Se kertoo hänen elämästään Myyrmäen lähiössä Vantaalla sekä köyhyydestä.

Rosenlund opiskelee kirjallisuutta ja tekee välillä erilaisia pätkätöitä, mutta rahat eivät riitä elämiseen. Kirjoittaminen on oikeastaan ainoa asia, mitä hän haluaisi työkseen tehdä. Vaimo sairastaa masennusta ja perheessä on kaksi lasta. Myös Rosenlundin omat vanhemmat ovat pienituloisia. Rosenlundin lapsuudessa heidän perheensä asui Tukholmassa Fittjan lähiössä ja nykyinen elämä on Myyrmäessä, suomalaisessa lähiössä.

Kirjassa ei edetä koko aikaa kronologisesti tai muuten suoraviivaisesti. Välillä hypätään aiheesta toiseen ja sitten taas takaisin. Pääideana on kuitenkin koko ajan kertomus köyhän perheen elämästä nyky-Suomessa. Aina ei voi ennakoida tulevaisuutta, eikä jokainen voi kouluttautumallakaan päästä hyväpalkkaiseen työhön. On se silti jossain määrin epäoikeudenmukaista, jos työtä tekemälläkään ei saa riittävästi rahaa perheensä elättämiseen…

Vaikka olenkin pätkätyöläinen, niin oma tilanteeni on rahallisesti parempi kuin kirjan perheellä – ehkä juuri siksi, kun sitä perhettä ei ole. Joskus olen joutunut selviämään vielä vähemmillä rahoilla kuin nyt ja kirja palautti mieleen ne ajat. Olen myös asunut samassa kaupunginosassa, mutta välillä kyllä tuntui, että Rosenlundin Myyrmäki on aivan erilainen kuin omani.

Koskettava kirja, joka sai toivomaan itselle ja muille parempaa tulevaisuutta.

1. Epätoivoinen mielenpurkaus, oli ajatukseni kirjaa lukiessani. Onneksi kirjan loppupuolella alkoi edes vähän aurinko pilkottaa risukasaan.
    Nuo ovat vakavia asioita, joista Rosendahl kirjassaan kertoo elävästä elämästä. Erityisen kolauttavaa, koskettavaa, epäoikeudenmukaista, jopa vääryyttä, kun lukee iltapäivälehdestä kuinka Kevan johtajalle ostetaan asunto toisensa perään ja remontoidaan niitä käyttäen miljoonia siihen. Työntekijöiden niska väärässä työllään tienaamia eläkevakuutusmaksuja. Se on sijoitustoimintaa. Mieluummin näkisin ne rahat jaettavan hieman suurempina eläkkeinä.
    Tämä kirja olisi hyvä saada niin Kevan johtajan kuin kaikkien 200 kansanedustajan luettavaksi.