Tuija Lehtinen: Vauhdin huumaa, vintiöt

Kirjan päähenkilöinä on kolme eri-ikäistä veljestä Nikke, Vesa ja Roope, jotka kaikki kolme harrastavat karting-autoilua. Vesa kiinnostuu isoveli-Roopen puheiden perusteella dragster-kiihdytysajamisesta.

En tiedä mitään kartingista tai mistään muustakaan kilpa-autoilusta, enkä ole kokeillut lajia. Sitä ei kuitenkaan ole kirjassa liikaa mukana, vaan tavallisella arkielämällä on teoksessa iso osansa. On itse asiassa todella kiinnostavaa, että vaihteeksi lastenkirjan henkilöhahmolla on vähän epätavallisempi harrastus.

Tartuin kirjaan alunperin vain siksi, koska sen kirjoittaja on Tuija Lehtinen. Sain sitten viihdyttyä hetken kirjan parissa, vaikken periaatteessa sen kohderyhmään kuulukaan. Teos tuntuu olevan suunnattu ensisijaisesti alakouluikäisille pojille, ehkä 8-11-vuotiaat ovat suunnilleen oikea ikäluokka.