Me Ra Koh: Vauvasi kuvassa

Uudet vanhemmat ovat otollista kohderyhmää monenlaisille opaskirjoille. Vauvasi kuvassa lupaa nostaa lukijansa vauvakuvat ”aivan uudelle tasolle”. Tämä tapahtuu neljänkymmenen kuvausreseptin kautta. Nämä reseptit ovat ideoita vauvakuvauksiin vauvan ensimmäisen elinvuoden aikana.

Jokaisessa reseptissä on mallikuva ja ohjeet, miten kuva kannattaa ottaa. Ohjeissa on sekä kameratekniikkaa (asetukset, kuvaustilat ja niin edelleen) että lavastusta ja sommittelua. Kuvaa tästä kuvakulmasta, rajaa äiti kuvaan tällä tavalla, käytä tällaisia asetuksia kamerassa. Ohjeistus on melko yksinkertaista eikä varmasti sellaisenaan riitä yhtä hienojen kuvien ottamiseen, mutta toisaalta kuka tahansa ymmärtää nämä ohjeet.

Kuvausohjeet on annettu sekä pokkarikameran että järjestelmäkameran käyttäjille. Luonnollisesti järkkärin omistajat saavat kirjasta hieman enemmän irti, toisaalta alussa on ohjeita sekä kameran että tarpeellisten lisävarusteiden hankintaan.

Vauvasi kuvassa on vähän jenkkiä, mutta ei liikaa. Jos haluat oppia ottamaan lapsistasi taiteellisia kuvia, jotka eivät vain dokumentoi tilanteita vaan kertovat pieniä tarinoita, tämä kirja antaa kieltämättä paljon hyviä ideoita ja niiden joukossa koko joukon hyödyllisiä vinkkejä, joista on iloa, vaikka reseptejä ei orjallisesti seuraisikaan. Lapsikuvauksen haastavaa kenttää käsittelee myös kotimainen Jrkkäri, jota suositellaan lämpimästi aiheesta kiinnostuneille.