Charlaine Harris: Verenjanoa Dallasissa

Verenjanoa Dallasissa on Sookie Stackhousesta kertovan Southern Vampire Mysteries -sarjan toinen osa. Sookien tarina jatkuu heti ensimmäisen osan ilmestyttyä suomeksi. Edelleenkin leidin elämä on kaikkea muuta kuin helppoa. Vampyyri-Billin tapailu tarkoittaa valvottuja öitä ja jatkuvaa anemiaa. Vielä pahempaakin on jälleen luvassa: Sookie löytää työtoverinsa murhattuna ja sen jälkeen hänen kimppuunsa hyökkää mainadi, jonka tekemät haavat merkitsevät yleensä varmaa kuolemaa…

Sookie pelastuu täpärästi Billin pahamaisten ystävien avulla, jotka imevät myrkyn Sookien verestä – ja nauttivat taatusti kokemuksesta! Vastapalveluksi Sookie joutuu käyttämään telepaattisia kykyjään erään kadonneen vampyyrin etsimiseksi. Hän joutuu käyttämään valeasua ja soluttautumaan Dallasin epäkuolleiden päämajaan. Hetken päästä hän onkin jälleen pulassa, vampyyrien lisäksi riesana on muitakin yliluonnollisia olentoja sekä vampyyrivastaisia fanaatikkoja, joista jälkimmäiset voivat olla kaikkein vaarallisimpia.

Sarjan toisessa osassa tutustutaan laajemmin vampyyrien elämään syvässä etelässä, perinteisiin, hierarkiaan sekä ihmis… tuota, siis vampyyrisuhteisiin. Lisäksi esitellään uusia lajeja, muun muassa muodonmuuttajat (jotka kyllä mainittiin ohimennen ensimmäisessä osassa), mainadit sekä muita olentoja. Lisää lienee tulossa. Kaikkein pahimpia ovat edelleen kuitenkin, kas vain, muut ihmiset. He, jotka eivät ymmärrä mitään poikkeavaa…

Sookien ja Billin suhde alkaa kukoistaa ja vakavoitua, samoin kuin Sookie itsekin. Mitäpä pahaa pieni vampyyriveren pisara toisinaan saisi aikaan? Epävarmuus jatkuu, samoin kirjasarja. Uskonkin fanien jo odottavan kiihkeästi seuraavaa suomennosta.

Kirja on jälleen viihdyttävä ja sujuvasti kirjoitettu. Lisäksi muiden olentojen esittely on mielenkiintoista ja ilmeisesti jatkossa saamme tutustua heihinkin lisää. Vampyyritietous kasvaa, rakkaus ja seksielämä kukoistavat ja Sookie tuntuu löytävän myös itsestään merkillisen tyydyttäviä piirteitä. Mikäli pidit ensimmäisestä Sookie Stackhouse -kirjasta, pidät taatusti myös tästä. Itse ainakin viihdyin yhden syksyisen illan varsin mainiosti Sookien suhteellisen tapahtumarikkaassa nykyelämässä. Suosittelen, vaikka et vampyyreistä yleensä pitäisikään — tämä voi olla merkillinen poikkeus!