Terry Pratchett: Viemärin valtias

Pääasiassa Kiekkomaailmasta tunnettu Terry Pratchett on viime vuosina kirjoittanut myös muita projekteja. Tällaisia ovat muun muassa Stephen Baxterin kanssa kirjoitettu Pitkä Maa -sarja ja tämä Viemärin valtias -nuortenkirja.

Viemärin valtias heittää lukijansa viktoriaaniseen Lontooseen ja keskelle aikamoista sattumusten sarjaa. Repolainen, seitsemäntoistavuotias nuorimies, elää Lontoon kaduilla ja tienaa elantonsa keräämällä esineitä Lontoon viemäreistä. Sattumalta tämä todistaa naisen pahoinpitelyä ja rientää tämän avuksi. Myöhemmin selviää, että kyseessä on erään saksalaisen ruhtinaskunnan prinssin karannut vaimo ja hänet halutaan varsin kovasti takaisin aviomiehensä luo. Seuraa tapahtumaketju, jossa paetaan takaa-ajajia, törmätään kuuluisiin henkilöihin ja etsitään ratkaisua kurjan avioliiton ratkaisemiseksi.

Kirjan suurin ongelma lienee sen pääsankarin kaikkivoipaisuus. Repolainen nimittäin kokee koko kirjan ajan epäuskottavia sankaritekoja, milloin pelastumisia takaa-ajajien kynsistä, milloin vierasmaalaisen prinsessan ihastuksen vastaanottajana (joista jälkimmäinen tapahtuu melkeinpä vaihtamatta melkein sanaakaan kyseisen naisen kanssa).

Kiekkomaailmasta pitäville Viemärin valtias on hyvä valinta, sillä tyylillisesti kirja ei eroa perus Kiekkomaailmasta juurikaan. Kirjan aikana kohdataan muutamia todellisia henkilöitä ja sivuille on piilotettu muutamia historiaan liittyviä nippelitietoja, jotka eivät ole edes tärkeitä juonenkululle. Historiallisista henkilöistä kirjalle tärkein on Charles Dickens, jonka tyyliä koko kirjan sanotaan yrittävän jäljitellä.

1. Minua ei sankarin kaikkivoipaisuus häiritse tällaisissa veijaritarinoissa, sehän on aika tavallista tämän tyyppisessä kirjallisuudessa, kuten esimerkiksi Locke Lamoran valheissa. Minua viehättää tässä tyylilajissa huolettomuus ja seikkailu. Tällaista on kiva lukea stressaavan työpäivän jälkeen, hauskaa nollauskirjallisuutta.