Kari Enqvist: Vien rucolan takaisin

Vien rucolan takaisin

Kari Enqvist tunnetaan taitavana kosmologian ja edistyneen fysiikan popularisoijana. Vien rucolan takaisin on hitusen kevyempää luettavaa, esseekokoelma, jossa Enqvist muistelee menneitä ja pohdiskelee muun muassa rucolan olemusta.

Mielenkiintoinen ajatusleikki on essee Kun Einstein ei keksinyt suhteellisuusteoriaa, joka hahmottelee fysiikan maailmaa, jossa Einstein jää vossikkahevosen alle ennen kuin ehtii keksiä suhteellisuusteorian. Miten maailma muuttuisi?

Löytyy kirjasta vähän haastavampaakin pohdiskelua. Vieraita ulottuvuuksia käsittelevä Tulkoon velkeus vaatii vähän ajatustyötä. Mielenkiintoisia näkemyksiä pyörittelee myös Hyödyn aikakaudet, joka lähtee yksinkertaisesta kysymyksestä: ”Mitä hyötyä tästä kaikesta on tavalliselle ihmiselle?”

Jotta tähän näennäisesti helppoon kysymykseen voisi vastata, pitää ensin tietysti määritellä, mitä on hyöty ja keitä ovat tavalliset ihmiset, ja jokainen voi kokeilla itse, miten helppoa se on.

Vien rucolan takaisin on viihdyttävää, älyllistä ajanvietettä. Suosittelen!