Allan Guthrie: Viimeinen suudelma

Edinburghilaisen koronkiskurin apulainen Joe Hope on mies, jonka baseballmaila pistää maksuissa vitkastelijat kuriin. Ei mikään mukava tyyppi, siis. Vaan kenties lukija tuntee sympatiaa, kun ensin Hopen tytär kuolee hämärissä olosuhteissa ja sen jälkeen Hope pidätetään vaimosta murhasta — ja vaikka Hopejen avioliitto ei onnellisin mahdollinen olekaan, mies on silti syytön.

Poliisi vain tuntuu pitävän Hopea ilmiselvänä syyllisenä, ihan vain koska vaimoparka piestiin hengiltä Hopen baseballmailalla. Onneksi Hope onnistuu kuitenkin pääsemään vapaaksi ja selvittelemään asiaa itse. Kunhan syyllinen selviää, on koston aika!

Kirjan henkilögalleria on ankea otos Edinburghin pimeältä puolelta. Tapahtumat ovat väkivaltaisia, julmia ja synkkiä. Kenelläkään ei ole kivaa. Kaikinpuolin mukavaa kevyttä kesälukemista, siis. Nopeastihan tämän lyhyen tarinan lukee, eivätkä sen kaikki käänteet yllätä, mutta mukavan synkkä juttu joka tapauksessa. Keikkakuski on Arktisen Banaanin dekkarisarjan avauskirjoista se terävämpi, mutta tämäkin tyydyttää väkivaltaviihteen tarvetta mainiosti.