Magne Hovden: Viisuviikingit

Euroviisuja seuraa vuosittain miljoonia ihmisiä ympäri Eurooppaa. Magne Hovdenin kirjassa Viisuviikingit The Vikings -yhtyeellä on tähtäimessään laulukilpailun voitto viikinkiteemaisella esityksellä.

The Vikingsin perustajajäsen Stavros haluaa tehdä comebackin musiikkialalla ja keksii parhaaksi vaihtoehdoksi Euroviisut. Hänen lisäkseen yhtyeessä on mukana neljä muuta ihmistä: rikostarinoita kirjoittava Rolf, luomiaan ihosyövän varalta tarkkaileva Steinar, veloissa oleva Vanja ja gospelkuorosta mukaan löydetty Irene. Tällä kokoonpanolla viisukappaleen valmistelu ja kilpailuun osallistuminen ei ole helppoa.

Pidin Hovdenin edellisestä teoksesta, Saamelandiasta, joten tähänkin kirjaan tarttuminen oli etukäteen aika selvää. Tyylillisesti nämä eivät kuitenkaan ole aivan samanlaisia: Viisuviikingeissä huumoria on vähän enemmän ja se on erilaista, jonkin verran ronskimmalla otteella tehtyä. Se ei kuitenkaan oikeastaan häirinnyt lukiessa, sillä oli sen verran kiinnostavampaa odotella, mikä viikingeillä menee seuraavaksi pieleen vai selvitäänkö pulasta.

Euroviisu-faneille ja muille musiikkimaailmasta kiinnostuneille tämä on suositeltava kirja. Yleisesti ottaen teos saattaa olla enemmän miesten kuin naisten makuun.