Kerstin Balke: Villasukkien uudet kuviot

Villasukkien uudet kuviot

Kerstin Balke on saksalainen neulesuunnittelija, joka tunnetaan blogissaan ja Instagram-tilillään myös nimimerkillä stine_und_stitch. Hänen kerrotaan suunnitelleen kaikenlaisia mahdollisia neuleita, mutta kirjoneulesukat ovat hänelle kaikista läheisimpiä.

Villasukkien uudet kuviot -kirjassa on ohjeet 26 sukkamalliin, joissa kaikissa on siis käytetty useampaa kuin yhtä väriä. Tarkoituksena on ollut tehdä opaskirja niille, jotka ovat aloittelijoita kirjoneuleen saralla. Tämä merkitsee käytännössä sitä, että kuviot ovat melko yksinkertaisia, eikä niissä ole kolmea silmukkaa pidempiä lankajuoksuja, jolloin ei synny kovin pitkiä lankalenkkejä eikä lankoja tarvitse sitoa toisiinsa kiertämällä työn nurjalla puolella.

Kirjan suomenkielisestä otsikosta huolimatta sukissa käytetyt kuviot eivät olleet mitenkään erityisen uusia, mutta ehkäpä otsikko viittasikin tämän ilmaisun toiseen merkitykseen. Mukana on esimerkiksi oikein mukavan näköisiä kukonaskelkuvioita ja erilaisia sahalaitamuunnelmia.

Jotta edellä mainitut lyhyet lankajuoksut toteutuisivat, on mallien oltava tietenkin melko pieniä, mutta saattaa olla, että vähemmän on enemmän tässäkin asiassa. Useimmissa malleissa on tiimalasikantapää, joka mahdollistaa kuvioiden jatkumisen suoraan varresta, koska ei tarvitse tehdä kiilakavennuksia. Tiimalasikantapään ja muidenkin neulomisen perusasioiden ohjeet ovat melko perusteellisina kirjan loppuosassa; lisäksi on turvauduttu moderniin tekniikkaan ja annettu QR-koodi, jonka takaa löytyy ohjevideoita.

Kaikissa malleissa on käytetty saksalaista Lang Yarns Jawoll -lankaa, joka on varsin ohutta. Lankaa saa tilattua joistakin suomalaisistakin nettikaupoista; sen värit ovat kauniina hehkuvia. Koska minulla nyt ei ollut käytettävissäni kyseistä lankaa, en oikein ymmärtänyt, miten ohjeissa saatu tiheys voidaan toteuttaa ehdotetuilla 2,5-3:n puikoilla, mutta luultavasti tässä oli kyse vain omasta mielikuvituksen ja tiedon puutteestani.

Kokonaisuudessaan tämä kirja on mielestäni varsin tarpeellinen, koska kirjoneuleen salat on siinä opetettu varsin perusteellisesti, ja näin ollen siitä olisi varmaankin apua myös kokemattomalle neulojalle. Mallit on kuitenkin jaoteltu vaikeusasteisiin, joten taitavatkin sukkientekijät saavat siitä haasteita ja piristystä neuletöihinsä.