Lumi Karmitsa: Villit vanttuut ja vallattomat villasukat 2

Villit vanttuut ja vallattomat villasukat 2

”Hyppysellinen huumoria, ripaus romantiikkaa ja kahmalollinen kauneutta”, Lumi Karmitsa tiivistää neulekirjojensa reseptiksi. Hänen ensimmäinen kokoelmansa villejä vanttuita ja vallattomia villasukkia tuli hyvin suosituksi, ja samaa olen huomannut jo näiden uudenkin kirjan ohjeiden kohdalla.

Konsepti on siis melko sama, mutta mitäpä muuttamaan hyväksi koettua. Suurin osa ohjeista lähtee liikkeelle luonnosta, varsinkin eläimistä: on poneja, karhuja, kotkia, flamingoja ja tietysti kissoja. Elotonta luontoa edustavat hauskat vetoketjusukat, joissa vetoketjut esiintyvät neulekuvioina sukan takaosassa, mutta kovasti eläväisiä taas ovat Karmitsalle ominaiset pääkallot: idea nauraa hohottavista pipopäisistä pääkalloista sukissa on niin absurdi, että on pakko sanoa sen toimivan, vaikken oikein tiedä, saisinko sellaisia jalkaani laitettua. Mutta onneksi meitä on monenlaisia! Ja kyllä sitten puput, riikinkukot ja kukkaraidat tyydyttävät söötimmän tyylin ystäviä.

Ohjeet ja kaaviot ovat kauttaaltaan selkeitä ja perusteellisia, ja on mukavaa, että niissä on esitelty melko laajasti erilaisia peukalo- ja kantapäätyyppejä. Kirjan alussa on pieni teoriaosuus, jossa kerrotaan joistakin kirjoneuleen perusteista ja työn viimeistelystä. Lisäksi on annettu suppea taulukko keskenään vaihtokelpoisista langoista.

Joten ei kun neulomaan, kyllä tämä kirja siihen innostaa!