Liisa Stenberg: Vuosi Japanissa : opas arkeen ja elämään vieraassa kulttuurissa

Vuosi Japanissa on opas pidempiaikaisesti Japaniin esimerkiksi opiskelemaan tai töihin lähteville. Se sisältää huomionarvoisia käytännön asioita, kulttuurillisia seikkoja ja vinkkejä mielenkiintoisista paikoista. Kirjasta löytyy monia lähtijälle hyödyllisiä juttuja japanilaisesta arjesta. Lisäksi pidempiä aikoja siellä töissä tai opiskelemassa olleet kertovat pieniä käytännön kokemuksiaan ja sattumuksia.

Monet kirjassa olleet jutut sopivat etukäteisinformaatioksi myös lyhyemmäksi aikaa Japaniin lähteville. Esimerkiksi liikkumiseen ja syömiseen liittyvät osiot ovat käyttökelpoisia myös matkailijoille, jotka ovat reissussa lyhyemmän ajan. Osittain kirja onkin hivenen matkaopasmainen.

En ole itse käynyt koskaan Japanissa, enkä ole ehkä ihan heti menossakaan, mutta silti kirja kiinnosti sen verran, että sen selailuun upposi melko kauan aikaa. Ehkä pitäisikin lähteä seuraavaksi Aasian suuntaan….