Patricia A. McKillip: Winter Rose

Sisarukset Rois ja Laurel ovat toistensa vastakohdat: Rois on villi ja vapaa, Laurel rauhallinen kodinhengetär. Yhtä kaikki sukutilalleen naapuriin palaava Corbet Lynn saa molemmat sijoiltaan.

Corbet Lynnin isä tappoi oman isänsä, joka viimeisellä henkäyksellään kirosi poikansa. Kirouksen mysteeri vetää Roisia puoleensa vahvasti. Laurel taas tuntee toisenlaista vetoa Corbetiin.

Tam Lin -legendaan perustuva kirja on enemmän satu kuin perinteinen fantasiakirja. McKillip on erinomainen kirjoittaja ja Winter Rose kauniisti kirjoitettu teos, jossa tunnelmaa riittää. Itse olisin kaivannut ehkä hieman vauhdikkaampaa juonta, mutta kelpasi tämä näinkin. Tunnelmallinen talvikertomus maistuu, kun kunnollisesta talvesta ei ole tietoakaan…

1. Vinkkisi sai tarttumaan taas vaihteeksi McKillipiin, ja kyllä kannatti. Hän kirjoittaa niin kauniisti, ja tarina oli niin kohtalokas, että sydämeni särkyi… silleen hyvällä tavalla tietenkin. Suosittelisin myös.