Janet Evanovich: Yhdeksän hyvää

Yhdeksän hyvää -kirjassa palkkionmetsästäjä Stephanie Plum joutuu työnantajansa Vinnien käskystä jäljittämään omituisesti kadonnutta miestä. Mukaan tutkimuksiin komennetaan Stephanien kauhuksi myös Ranger, josta Stephanie yrittää parhaansa mukaan pysytellä erossa suhteen Joe Morelliin taas lämmettyä. Tutkimuksissa käy pian ilmi, ettei katoamistapaus kenties olekaan niin yksinkertaisesti ratkaistavissa kuin oli kuviteltu, sillä jostakin kumman syystä tapaukseen liittyviä henkilöitä alkaa kuolla. Murhaaja näyttää jälleen kerran olevan myös Stephanien perässä, sillä hän saa uhkaavia viestejä ja lahjoja. Tilanne muuttuukin niin uhkaavaksi, että jopa henkivartijalle tulee tarvetta…

Janet Evanovichin Stephanie Plum -dekkareiden yhdeksäs osa jatkaa entisellä vauhdikkaalla linjalla, jopa hieman uudistuen. Ainakin itse aloin jossakin vaiheessa pelätä, että kirjat päätyvät toistamaan itseään liikaa, mutta tässä kirjassa mukaan on tullut uusiakin kuvioita. Edes autoja ei räjäytetä tällä kertaa, sillä Stephanien myötävaikuttamien tuhojen kohteeksi siirtyy jokin ihan muu. Myös vanha Morelli-Ranger -suhdekuvio saa uutta virtaa, eikä kummankaan miehen kannattajien kannata vielä luopua toivostaan.

Karmivista tapahtumistaan huolimatta Yhdeksän hyvää on myös edeltäjäänsä valoisampi dekkari ja huumoria on mukana enemmän. Suosittelen siis tätä uutuuttakin kaikille mustasta huumorista, kommelluksista, jännityksestä ja ihmissuhteista pitäville.

Salla P.