Janet Evanovich: Yhdestoista hetki

Yhdestoista hetki

Yhdestoista Stephanie Plum -romaani tuo mukanaan uusia tuulia palkkionmetsästäjä Stephanien elämään, sillä hän päättää saaneensa tarpeekseen niin jatkuvasta pelkäämisestä kuin muistakin työnsä haittapuolista ja irtisanoutuu serkkunsa palveluksesta. Uutta työuraa Stephanie lähtee tavoittelemaan nappitehtaalta, mutta kuten Stephanien tuntien saattaa arvata, kaikki ei suju aivan suunnitelmien mukaan.

Uuden uran haasteiden lisäksi vanhasta työstä irtautumista haittaa se, että joku vanhoista vihollisista pyrkii sinnikkäästi räjäyttämään Stephanien, eikä hänen seuraajansa Lula myöskään tunnu oikein selviytyvän tehtävästään yksin. Esteistä huolimatta Stephanie ei aio luovuttaa, sillä uusi rauhallisempi elämä odottaa varmasti aivan nurkan takana. Tätä toivovat myös hänen elämänsä miehet Ranger ja Morelli. Lisästressiä elämään aiheuttavat Valerie-siskon häät sekä mummu-Mazurin toilailut.

Yhdestoista hetki tarjoilee takuuvarmaa Evanovich-laatua, samalla kun Stephanien uudet kuviot tuovat mukavaa vaihtelua juoneen. Muutoksista huolimatta vanhat tavaramerkit säilyvät kirjassa ennallaan, kuten nauruhermoja kutkuttava musta huumori sekä Stephanien jatkuva tasapainoilu Morellin ja Rangerin välillä. Vaikka sarjan kirjat ovatkin itsenäisiä romaaneja, kannattaa sarjaa lukea järjestyksessä alusta alkaen, sillä lukija jää paljosta paitsi jos ei tunne aiempaa tarinaa. Itse kahdehdin suuresti niitä lukijoita, joilla tähän sarjaan tutustuminen on vielä edessä, sen verran hauskoja hetkiä itse olen Stephanien seikkailujen parissa viettänyt. En tiedä onko virallisesti olemassa genreä nimeltä jännitys-chicklit, mutta se voisi sopia erinomaisesti kuvaamaan Stephanie Plum -romaaneja.

Salla P.