Mary Higgins Clark: Yksin vain

Menestyvän sisustussuunnittelijan Zan Morelandin elämää voisi pitää täydellisenä, vaikka hänen koko elämäänsä juuri nyt varjostaa jokaisen äidin pahin tragedia. Hän erosi lyhyestä avioliitostaan jo ennen pojan syntymää ja siitä lähtien he elivät vain toisilleen. Hänen poikansa Matthew kidnapattiin kolmevuotiaana eikä poikaa ole nähty nyt pariin vuoteen.

Kun poliisit penkovat todisteita, käy ilmi hämmästyttäviä asioita: Zan itse näyttää napanneen poikansa! Häntä kuulustellaan ja hänelle esitetään kuvanauha, jota kukaan ei voi kiistää… vai voiko sittenkin? Elämästä on tullut kammottavaa painajaista jo pelkästään pojan katoamisen takia, mutta nyt tulee ilmi myös jotain muuta. Hänen luottokorttiaan on käytetty, hän näyttää ostaneen vaatteita ja tilanneen tavaroita, hänen tililtään häviää rahaa ja lentolippu Buenos Airesiinkin on maksettu. Tätä Zan ei todellakaan ole itse tehnyt, vaikka hän jo alkaakin hädissään epäillä omaa mielenterveyttään sekä sitä, kärsiikö hän jostain omalaatuisista muistikatkoksista. Kaikki hänen ympärillään ovatkin sitä mieltä, että Zan on sairas ja stressaantunut.

Häntä vastaan on jopa todistajia. He ovat nähneet hänet, sopineet tapaamisia pojan kidnappauksen aikaan ja kun valvontakamerakin todistaa hänen olleen läsnä, voiko hän vain kieltää kaiken? Samaan aikaan eräälle papille tehdään synnintunnustus, joka on vaarallinen sekä tunnustajalle että papille. Mutta myös pienelle pojalle kaukana omasta äidistään…

Sekä media että poliisit ovat jo leimanneet Zanin syylliseksi, kun alkaa tapahtua. Eräs nainen löytää pienen lapsen tekemän piirroksen, toinen nainen puolestaan ihmettelee kamerakuvissa näkyviä kenkiä ja pientä eroa. Onko joku esiintynyt Zanina ja siepannut pojan ja pitää häntä edelleen vankina aikomuksena hyötyä tilanteesta tai kostaa jotakin? Kuka voi olla näin julma ja miksi?

Kirja on jälleen Mary Higgins Clarkilta taattua trilleriä ja jännitystä, joka pistää lähes pureskelemaan kynsiään sekä raivoamaan hiljaa mielessään. Suosittelen kaikille jotka pitävät hämäävistä ja monimutkaisista, hyvin suunnitelluista rötöksistä ja juonista sekä niiden lopullisista ratkaisuista.